פיילוט שבדק את האפשרות לקצר את זמן הטיפול בשבץ מוחי באמצעות תיאום בין ניידות מד"א לבתי החולים באמצעות אפליקציה מצא כי ניתן להפחית את זמן הטיפול בחצי.

התוצאות ראשונות מהפיילוט, שבו נבחן מודל לטיפול בקריאת חירום למקרה של חשד לאירוע מוחי מרגע קליטת המטופל בידי צוות האמבולנס של מד"א ועד הגעתו לבית החולים הקרוב ביותר, הוצגו אתמול (ד') ל-25 נוירולוגים ורופאי רפואה דחופה מכל רחבי הארץ, בכנס שקיים מד"א.

ד"ר רוני אייכל, מנהל יחידת שבץ מוחי בבית החולים "שערי צדק" בכנס נוירולוגים וצוותי מלר"ד של מד"א (צילום: יח"צ)

ד"ר רוני אייכל, מנהל יחידת שבץ מוחי בבית החולים "שערי צדק" בכנס נוירולוגים וצוותי מלר"ד של מד"א (צילום: יח"צ)

הפיילוט כרוך בשימוש באפליקציה שפותחה במשותף על-ידי מד"א יחד עם ד"ר רוני אייכל, מנהל יחידת שבץ מוחי במרכז הרפואי "שערי צדק".

ד"ר אייכל הסביר בכנס, כי שבץ מוחי עלול להופיע בפתאומיות ומרגע התרחשותו מתחילה "ספירה לאחור" וכל דקה קובעת. בכל דקה שעוברת ללא טיפול מתאים המטופל מאבד כ-2,000,000 תאי מוח. נזק בלתי הפיך עלול לגרום לנכות קשה. לכן יש חשיבות רבה לאבחון מהיר ולמתן טיפול בסמוך ככל האפשר לאירוע.

במודל הטיפול שנבחן בפיילוט, מיד עם קליטת המטופל משדר צוות האמבולנס של מד"א לצוות המרכז לשבץ מוחי בבית החולים את כל המידע הדרוש לקליטת המטופל ישירות במרכז הטראומה. מידע זה כולל: העברת פרטים דמוגרפיים (לצורך פתיחת תיק), מידע רפואי (לחץ דם, דופק, נשימה, סימנים נוירולוגיים) וזמן משוער להגעה. במקביל, נוצר גם קשר בין צוות האמבולנס לנוירולוג הכונן להשלמת הפרטים.

עם קבלת המידע מופעל קוד מיוחד בבית החולים. נפתח למטופל תיק רפואי ומוזמנת לו בדיקת CT עוד בטרם הגעתו. צוות רפואי ייעודי מגיע לקבלת המטופל במרכז הטראומה - כל זאת על מנת לקצר את זמן הטיפול.

צילומי מסך מתוך האפליקציה:המאפיין (פיצר) החדש לטיפול באירוע מוחי באפליקציית הצוותים של מגן דוד אדום אפליקצית מגן דוד אדוםמנתונים שנבדקו במהלך הפיילוט עולה, כי חולים שהגיעו למיון דרך האפליקציה הוחשו ל-CT בתוך זמן חציון של 24 דקות, לעומת חולים שהגיעו שלא דרך האפליקציה וזמן החציון שלהם להגעה ל-CT עמד על 54 דקות.

הרופאים משתתפי הכנס עברו במהלכו התנסות בהפעלת האפליקציה והביעו את דעתם. את הכנס פתח פרופסור נתן ברונשטיין, יו"ר איגוד הנוירולוגיה.