חדשות

מש' הבריאות יתגמל הקופות על הרחבת מוקדי החירום כדי להקל העומס בחדרי המיון

העיתון "כלכליסט" דיווח היום על שורת צעדים עליהם צפוי המשרד להודיע בקרוב, ביניהם תגמול כספי לקופות החולים על טיפול בחולים במוקדי החירום שלהן במקום להפנותם לחדרי מיון, עידוד מפגשיי ייעוץ רפואי מקוונים במקום פנים-אל-פנים וכן עידוד טיפול שיקומי באופן מקוון

רפואה דחופה. חדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: פלאש 90)
כניסה לחדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: פלאש 90)

משרד הבריאות מתכוון לתגמל כספית את קופות החולים על הרחבת שירותי הרפואה הדחופה בקהילה (מוקדי חירום), במטרה להתמודד עם העומס הרב בחדרי המיון בבתי החולים; כך דיווח הבוקר (יום ב') העיתון "כלכליסט".

בדיווח נמסר כי הצעד נכלל בטיוטה לגבי מבחני התמיכה החדשים לקופות. הטיוטה גם כוללת תמריץ כספי עבור הרחבת שירותי הרפואה המקצועית (ייעוץ) ורפואת השיקום, באמצעות שימוש בתוכנות מחשב ובמפגשים מקוונים בין רופאים למבוטחים, במקום מפגשים פנים-אל-פנים.

לפי הדיווח, התקציב שיוקדש לכלל מבחני התמיכה עומד על 15 מיליון שקל בשנה: 5 מיליון עבור כל אחד משלושה הנושאים הבאים - הרחבת שירותי הרפואה הדחופה; הרחבת שירותי הרפואה המקצועית הניתנים מרחוק (במפגשים מקוונים בין מטופלים לרופא מומחה); הרחבת שירותי השיקום מרחוק (תוכנות ייעודיות או מפגשים מקוונים בין המטופלים לאנשי מקצוע - פיזיותרפיסט או קלינאי תקשורת).

תקציב זה מיועד לסייע בהקלת העומס על התורים במערכת הבריאות הציבורית, לצד האפשרות להרחיב מתן שירותים רפואיים לאזורי הפריפריה.

לפי הדיווח, הרחבת שירותי הרפואה הדחופה בקהילה נועדה באופן ברור להתמודד עם העומס הניכר בחדרי המיון בבתי החולים. העיתון מסר, כי מדו"ח שפירסם משרד הבריאות בתחילת השנה עלה, כי זמן ההמתנה החציוני במחלקות לרפואה דחופה (חדרי מיון) ב-2015 עמד על כ-3 שעות. מדובר בחצי שעה יותר מהמצב ב-2012. מספר העמדות במיון לכל 1,000 נפש בישראל ירד וב-2015 היה 0.14, לעומת 0.15 חמש שנים קודם לכן.

לכן, משרד הבריאות מתכוון לשפות את הקופות על הסטת מבוטחיהן מחדרי המיון בבתי החולים למוקדי החירום העירוניים והמחוזיים שהקופות מפעילות. כדי לקבל את כספי התמיכה בנושא הזה תידרש כל קופה לעמוד בשורה של קריטריונים בסיסיים: הרחבת היקף שעות העבודה במוקדי החירום ובמרפאות ותדרוך הצוותים הרפואיים להפנות מבוטחים למוקדים אלו - במקום למיון בבתי החולים. התוספת הכספית הזאת תועבר לקופות על פי מפתח שייקח בחשבון את שיעור הירידה במספר הפניות של המבוטחים מכל קופה לחדרי המיון.

על פי התכנית, הרחבת השימוש באמצעים המקוונים כדי להקל על התורים לרופאים-מומחים ועל מערך השיקום, תקנה גם היא לכל קופה תוספת כספית. מבוטח שיבחר לקיים פגישת יעוץ מקוונת במקום פרונטלית, יקבל אותה בחינם, ללא השתתפות עצמית - בעוד שהקופה תשופה על כך ב־20 שקל למפגש.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  קופות החולים,  רפואה דחופה,  רפואה מקצועית,  מבחני תמיכה
תגובות

האם ניתן ללא-רופאים להמשיך לדרדר את המערכת הרפואית ?
אולי במקום מפגש חולה-רופא, מפגש חולה- רובוט??
על הר'י להגיב עד ש"ירעדו אמות הספים"!
פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
30.04.2017, 14:13

מה הקשר בדיוק לכתבה?