השמנת יתר

אוכל עתיר שומנים אכן מנחם

התגובה של אנשים שקיבלו אינפוזיה גסטרית עם חומצות שומן לתמונות ולמוסיקה עצובות היתה מתונה יותר הן מבחינת הדיווח שלהם על מצב הרוח והן מבחינת הפעילות הנוירולוגית כפי שנצפתה ב-MRI פונקציונלי

31.07.2011, 14:49

כשאנחנו עצובים, אנחנו מעדיפים אוכל מנחם (רובנו). אוכל מנחם עשיר בחומצות שומן. קבוצת חוקרים בחנה את ההשפעה של חומצות שומן שניתנות באינפוזיה גסטרית על הפעילות במוח ועל תחושת עצבות, שהושרתה על-ידי גירויים ויזואליים ואודיטוריים. המשתתפים בניסוי לא סבלו מהשמנת-יתר. הם החלו את הניסוי לאחר צום של שלוש שעות לפחות.

למשתתפים במחקר הושמעה מוסיקה שמשרה עצבות והוצגו תמונות שמשרות עצבות. במהלך הניסוי נתבקשו המשתתפים לדווח על מצב הרוח שלהם ועל תחושת הרעב או השובע, ובמקביל הם נבדקו ב-MRI פונקציונלי. המשתתפים קיבלו אינפוזיה גסטרית עם חומצות שומן או עם תמיסת סליין. המשתתפים לא ידעו איזו תמיסה הם מקבלים.

אישה אוכלת פיצה (אילוסטרציה)

אוכל מנחם עשיר בחומצות שומן (אילוסטרציה)

בקרב משתתפים שקיבלו חומצות שומן היתה התגובה לסיגנלים משרי העצבות מתונה משמעותית – הן מבחינה ההתנהגותית והן מבחינת הפעילות הנוירולוגית. מתוצאות הניסוי עולה שלחומצות השומן השפעה על מצב הרוח ועל הפעילות המוחית גם כאשר הן מוחדרות למערכת העיכול מבלי שמופקת הנאה מהמזון. לתוצאות עשויה להיות השלכה על ההבנה של הפרעות שונות ובהן הפרעות-אכילה, השמנת-יתר ודיכאון ועל הטיפול בהן.

ערכה: ד"ר דורית שנון

מקור:

Fatty acid-induced gut-brain signaling attenuates neural and behavioral effects of sad emotion in humans. Van Oudenhove L. et al., J Clin Invest. 2011 Jul 25. pii: 46380. doi: 10.1172/JCI46380. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  הפרעות אכילה,  אוכל שמן,  אוכל עתיר שומן,  מחקרים
תגובות