DNA

פגיעה בקוהזין גורמת לאנאפלואידיות

פגיעה ב-STAG2, שמקודד לתת-יחידה של הקומפלקס קוהזין, גרמה לפגמים בהיצמדות של כרומטידות ולאנאפלואידיות. תיקון מכוון של הגן בתרבית של תאי גליובלסטומה הגביר את היציבות הכרומוזומלית

25.08.2011, 17:54

רוב התאים הסרטניים מאופיינים באנאפלואידיות. חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'טאון מצאו שבתאים סרטניים מסוגים רבים יש חסרים או מוטציות בגן STAG2. STAG2 מקודד לתת-יחידה של הקומפלקס קוהזין.
קומפלקס זה מבקר את ההפרדה של כרומטידות אחיות במהלך חלוקת התא. הגן STAG2 נמצא על כרומוזום X ולכן מוטציה אחת מספקת כדי לגרום לאינאקטיבציה שלו.

החוקרים בחנו את ההשפעה של אינאקטיבציה של STAG2 בתרבית של שורת-תאים ממוצא הומני. התאים ששימשו במחקר היו תאים דיפלואידיים בקירוב, שהקריוטיפ שלהם יציב. החוקרים מצאו שהאינאקטיבציה של STAG2 גרמה לפגמים בהיצמדות של הכרומטידות, ולאנאפלואידיות. בהשוואה בין תאים בתרבית שההבדל ביניהם היה רק במצב ההפעלה של STAG2, נמצאו הבדלים מועטים ברמת הביטוי של גנים.

בכ-20% משורות התאים של גליובלסטומה או של סרקומה על-שם יואינג שהם בדקו, רמת החלבון היתה נמוכה מכדי לזהותה. בתאים נורמליים מהרקמה, שמצויים בסמוך לתאים הסרטניים, היתה רמת החלבון תקינה. בתרביות של שתי שורות-תאי גליובלסטומה, הגביר תיקון מכוון של הגן STAG2 את היציבות הכרומוזומלית.

ערכה: ד"ר דורית שנון

מקור:

Mutational Inactivation of STAG2 Causes Aneuploidy in Human Cancer: Solomon D.A. et al., Science 19 August 2011: Vol. 333 no. 6045 pp. 1039-1043 DOI: 10.1126/science.1203619

נושאים קשורים:  DNA,  פלואידיות,  מחקרים
תגובות