חדשות

מרפאה נוירו-פסיכיאטרית חדשה בסורוקה לטיפול נפשי על רקע פגיעות מוח וחבלות ראש

הטיפול ניתן על-ידי צוות רב-מקצועי – פסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים, מרפאה בעיסוק ובמידת הצורך גם רופא נוירולוג או נוירו-כירורג. השירות אינו כלול בסל וניתן למבוטחי כל קופות החולים

המרפאה הפסיכיאטרית במרכז הרפואי סורוקה בבאר-שבע, בניהולו של ד"ר הדר שלו, החלה לספק שירות חדש של טיפול נוירו-פסיכיאטרי: טיפול נפשי על רקע חבלות ראש ופגיעות מוח. הטיפול ניתן על-ידי צוות רב-מקצועי – פסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים, מרפאה בעיסוק ובמידת הצורך גם רופא נוירולוג או נוירו-כירורג.

לרגל הנהגת השירות החדש, שחשוב שגם הרופאים בקהילה ידעו עליו, מסר ד"ר שלו כי לאחר חבלת ראש או פגיעת מוח אחרת, מאופיינים בדרך־כלל מצבים של הפרעות נפשיות לצד הפרעות קוגניטיביות. התסמינים הנפשיים כוללים, בין השאר, מצבי חרדה, ירידה במצב הרוח ולעתים הפרעות בחשיבה ובהתנהגות (עצבנות, תוקפנות ואדישות). ההפרעות הקוגניטיביות באות לידי ביטוי בפגיעה בזיכרון, בריכוז, ביכולת לתכנן פעולות ולהוציא לפועל פעולות מורכבות וכן בפגיעה בהבנה ובעיבוד המידע. לעתים הן מלוות בכאבי ראש, בפגיעה בדפוסי שינה, בפגיעה בתיאבון וגם בהפרעות בתפקוד המיני.

השירות במרפאה מיועד לחולים לאחר אירוע מוחי, ניתוחי מוח ומחלות של מערכת העצבים (אפילפסיה ממושכת וטרשת נפוצה). במרבית המקרים הטיפול השיקומי הנוירו-פסיכיאטרי נעשה לאחר שלב ההתערבות והשיקום הראשוניים, הניתנים לעתים במסגרת אשפוז מלא במסגרות שיקומיות ייעודיות כמו "בית לווינשטיין".
עוד מסר ד"ר שלו כי מחקרים שונים מצביעים על כך שאנשים רבים חיים עם נכות ופגיעות משמעותיות לאחר חבלות ראש שונות, אשר לעתים כלל אינן מדווחות לגורמים הרפואיים. מחקר שנערך בארה"ב למשל, מצא כי 1% מהאוכלוסיה סובל מנכות כתוצאה מחבלת ראש בעבר. "מצבים נוספים של תחלואה של מערכת העצבים המרכזית או מצבים שלאחר אירוע מוחי יכולים להוביל לפגיעה תפקודית. בהיעדר טיפול, יכולים מצבים אלו להחמיר ולהוביל לפגיעה נפשית נוספת".

"טיפול פסיכיאטרי, פסיכולוגי ואבחון ושיקום קוגניטיבי", הדגיש ד"ר שלו, "יכולים להוביל לשינוי ניכר ולשיפור במצבו של המטופל. לאחר התערבות, מידת השיפור בתפקוד משמעותית ובאה לידי ביטוי במגוון מישורי החיים, כולל המישור האישי, המשפחתי, הזוגי, התעסוקתי והחברתי".

השירות אינו כלול בסל הביטוח של קופות החולים והמרפאה נותנת שירות זה למטופלי כל קופות החולים ולתושבים מכל רחבי הארץ.

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח מוח,  הפרעה קוגניטיבית,  הפרעה נפשית,  אירוע מוחי,  חבלת ראש,  המרכז הרפואי "סורוקה",  טרשת נפוצה,  אפילפסיה,  הדר שלו
תגובות