חדשות

אובדן זיכרון בחולי סוכרת סוג-2 עשוי להיות שלב ראשון של אלצהיימר

לפי מחקר חדש, אלצהיימר עשוי להיגרם על ידי "סוכרת מוח", ובעיות זיכרון אצל חולי סוכרת סוג-2 עלולות להיות שלב ראשון של המחלה

חוקרים בארה"ב סבורים כי ייתכן שסוכרת סוג-2 עשויה להצביע על הופעה עתידית של מחלת אלצהיימר, או על כך שהחולה כבר "נמצא על המסלול" לחלות במחלה. טיעון זה מקבל חיזוק במחקר חדש, שקישר בין שתי המחלות, וטוען כי הופעת תסמינים של אובדן זיכרון בחולי סוכרת סוג-2 עשויים להוות את השלב הראשון במחלה, ולא רק ביטוי לירידה קוגניטיבית.

את המחקר הוביל ד"ר אוואן מק'ניי מאוניברסיטת אולבני שבמדינת ניו-יורק. הדיווח עליו הופיע בכתב העת "ניו-סיינטיסט". על-פי נתוני החוקרים, מחלת האלצהיימר עולה למשק האמריקאי כ-130 מיליארד דולר בשנה (נתוני 2011). אחד מגורמי הסיכון המרכזיים להופעתה: סוכרת סוג 2. כיום ידוע שעמידות לאינסולין, בנוסף לכך שגורמת להשמנת-יתר, מובילה גם לבעיות קוגניטיביות, כמו אובדן זיכרון.

במחקר שנעשה עוד ב-2005 באוניברסיטת בראון האמריקאית זוהתה הסיבה מדוע לחולי סוכרת סוג-2 יש סיכון גבוה לפתח אלצהיימר; ההיפוקמפוס במוח, שמעורב בלמידה, נעשה חסר-רגישות לאינסולין. במלים אחרות: לא רק הכבד, השרירים ותאי השומן נעשים "סוכרתיים" – כנראה שגם המוח, ציינה עורכת המחקר, ד"ר סוזן דה-לה-מונטה.

עתה מעלה צוות החוקרים של מק'ניי השערה לפיה אלצהיימר נגרם עקב סוג של "סוכרת מוח". אם כך הדבר, ציינו החוקרים, ייתכן שבעיות הזיכרון המלוות הופעת סוכרת סוג-2 הן למעשה שלב-ראשוני ומוקדם לאלצהיימר, ולא תסמיני ירידה קוגניטיבית.

בשלב זה אין קונצנזוס חד-משמעי לגבי הגורם המדויק למחלת אלצהיימר. אבל ידוע כי במחלה נראים תאי מוח עשירים ב-"פלאק" בטה-עמילואיד. אחת ההשערות היא, שלא רובד הפלאק גורם לתסמינים - אלא חומרי-מוצא של הבטה-עמילואיד בשם אוליגומר. יתכן שהופעת גושים בלתי-מסיסים קטנים של אוליגומר רעיל, הן דרכו של המוח לנסות ולבודדם.

ממצאי המחקר הוצגו בתחילת נובמבר בכנס השנתי של החברה האמריקאית לנוירולוגיה ולמדעי המוח שנערך בסן-דייגו. בכנס נמסר כי מספר חולי הסוכרת סוג-2 בעולם צפוי לעלות מ-382 מיליון בני אדם כעת, ל-592 מיליון ב-2053. בעקבות זאת צפויה נסיקה בשיעור דומה במספר חולי האלצהיימר. לדברי החוקרים, אם ניתן יהיה באמצעות תרופות וטיפול לעצור את בניית הבטה-עמילואיד בקרב חולי סוכרת סוג-2 ולתקן בעיות קוגניטיביות אצלם - ייתכן שרבים מהם לא יפתחו אלצהיימר.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אלצהיימר,  סוכרת סוג 2,  היפוקמפוס,  בטה-עמילואיד
תגובות