חדשות

סקר האיגוד הנוירולוגי: שיעור הלוקים בשבץ מוחי ירד בעשור האחרון

לדברי יו"ר האיגוד, יש להפוך את הקמת התשתיות הנאותות לטיפול בחולי שבץ לפרויקט לאומי; כ-60% מהלוקים בשבץ ייסבלו מנכות כלשהי

בעשור האחרון נרשמה ירידה בתחלואת שבץ מוחי ובשיעור מקרי המוות ממנו בישראל; כך נמסר אתמול (יום א') על-ידי האיגוד הנוירולוגי, שהציג ממצאים ראשונים של סקר הממפה מגמות בתחלואה ובטיפול בשבץ מוחי (NASIS). איסוף הנתונים נעשה בשיתוף הר"י, איגוד הרופאים הפנימאים והמרכז הלאומי לבקרה על מחלות.

בשנת 2004, 36% מכלל נפגעי שבץ מוחי בישראל מתו, ואילו בשנת 2013 עמד שיעור התמותה משבץ על 25%. מדי שנה לוקים בישראל כ-15,000 גברים ונשים בשבץ מוחי, חלקם הגדול נותר עם נכות ונזקק לשיקום ולעזרה בתפקוד יומיומי.

יו"ר האיגוד הנוירולוגי הישראלי, פרופסור נתן בורנשטיין, מנהל היחידה לשבץ מוחי במרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב" מסר, כי הסקר מתבצע אחת לשלוש שנים ומבוסס על נתונים מ-27 בתי החולים הכלליים. הסקר דגם את המצב בחודשים אפריל-מאי 2013 . הוא כלל יותר מ-2,000 מטופלים שאושפזו בעקבות אירוע מוחי.

מנתוני הסקר עלו גם הממצאים הבאים:

- הגיל הממוצע שבו גברים בישראל לוקים באירוע מוחי הוא 69. הגיל הממוצע בקרב נשים - 73.

- לא רק מבוגרים נפגעים: 6% מהנפגעים הם מתחת לגיל 50 וכ-20% מתחת לגיל 60.

- שיעור הגברים מקרב כלל הלוקים בשבץ מוחי – 56%, אך נשים נפגעות באופן קשה יותר.

- הסיכון של נשים ללקות באירוע מוחי גבוה יותר מהסיכון שלהן לאירוע לב.

- החמור ביותר באירועי שבץ מוחי הוא הדימום המוחי. 79% אחוזים מהלוקים בו נפטרו או נותרים עם נכות בינונית עד קשה.

פרופסור בורנשטיין ציין, כי "שבץ מוחי הוא גורם המוות מספר 3 בישראל, אחרי מחלות לב וסרטן. בניגוד להתקף לב, שבו החולה ששרד חוזר אחרי זמן מסוים למעגל החיים הרגיל, שבץ מוחי מהווה גורם נכות עיקרי כשמדובר במבוגר. כ-60% מהנפגעים יישארו עם נכות כזו או אחרת. שיעור דומה של נפגעי שבץ מוחי יסבלו מדיכאון. אצל 25-20% תהיה פגיעה קוגניטיבית".

עוד הדגיש פרופסור בורנשטיין: "המלחמה שלנו הרופאים ליצירת תשתיות נאותות לחולי שבץ מוחי נמשכת. אנחנו רוצים שיהיו תשתיות לטיפול בחולי שבץ מוחי בדומה לאלו שקיימות כבר עבור חולי לב. לא יעלה על הדעת שיש עדיין בית חולים בישראל שאין בו יחידה לטיפול נמרץ לב. לעומת זאת אין היום יחידות מתוקננות בידי משרד הבריאות לשבץ מוחי. היחידות הקיימות הן קודם כל יוזמות של בתי החולים. ממשלת ישראל חייבת לקחת את הנושא הזה כפרויקט לאומי. מטרתו להוריד את היקפי התחלואה והתמותה משבץ מוחי".

מזכיר האיגוד הנוירולוגי, פרופסור דוד טנה, מנהל המערך לטיפול בשבץ מוחי ב"שיבא" הוסיף, כי "ממצאי הסקר מדגישים את העובדה שלצד המשך מגמת השיפור בשיעורי השימוש בטכנולוגיות הדמיה חדישות ובתרופות חדשות - מהירות מתן הטיפולים הדרושים לשם הפחתת הסיכון עדיין לוקה אצלנו בחסר, בהשוואה לנדרש על-פי ההנחיות הבינלאומיות".

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO), יותר אנשים מתים כיום בעולם מדי שנה משבץ מוחי לעומת מספר המתים מאיידס, משחפת וממלריה יחד. 1 מכל 5 בני אדם ייפגעו מאירוע מוחי במהלך חייהם. בכל שתי שניות נפגע מישהו מאירוע מוחי במקום כלשהו בעולם.

ראשי האיגוד הנוירולוגי שבו ופירטו את סימני הזיהוי הראשוניים של אירוע מוחי בזמן אמת: הופעה פתאומית של חולשה מוטורית או שיתוק בצד אחד של הגוף (כ-70% מהאירועים) וקשיי דיבור או שימוש בשפה השגורה בפי החולה. גורם הסיכון השכיח ביותר לאירוע מוחי: לחץ דם גבוה (מופיע בכ-85% מאירועי הדימום המוחי). הבעיה השכיחה ביותר: רוב הלוקים באירוע מוחי מגיעים לבית החולים יותר מ-4.5 שעות מתחילת האירוע וכך הם מחמיצים את "חלון ההזדמנויות" לטיפול מציל-חיים וסיכוי למנוע נכות.

נושאים קשורים:  חדשות,  שבץ מוחי,  יתר לחץ דם,  נכות,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  האיגוד הישראלי לנוירולוגיה,  המרכז הלאומי לבקרת מחלות
תגובות