ניסוי קליני

טיפול בקואנזים Q10 לא הראה תועלת בחולי פרקינסון בשלב מוקדם

מחקר מצא, כי קואנזים Q10 בטוח לשימוש ונסבל היטב, אולם לא הראה תועלת בחולי פרקינסון בשלב מוקדם; המחקר הופסק באיבו

02.04.2014, 11:06
נוירונים, מחלת פרקינסון (איור: אילוסטרציה)
נוירונים (איור: אילוסטרציה)

מחלת פרקינסון היא מחלה נוירודגנרטיבית פרוגרסיבית. ממצאים מחקריים מעידים, שאובדן תפקודי של מיטוכונדריה והגברת הסטרס החמצוני תורמים להתפתחות המחלה. קואנזים Q10 הוא אנטיאוקסידנט, בצורתו המחוזרת וכן תומך בתפקוד מיטוכונדריאלי, ולכן סבירה ההנחה כי יועיל במחלת פרקינסון.

מחקרים פרה-קליניים ומחקר קליני שלב 2 הראו, כי תיתכן תועלת משימוש בקואנזים Q10 במחלת פרקינסון. במחקר קליני שלב 3, רנדומלי, מבוקר וכפול סמיות זה ביקשו החוקרים לבדוק זאת.

600 משתתפים בני 30 ומעלה שאובחנו כחולי פרקינסון בחמש השנים שקדמו נכללו במחקר. קריטריונים להכללה היו: רעד במנוחה, בראדיקנזיה ונוקשות, שלב 2.5 או פחות לפי סרגל Hoehn and Yahr המעודכן, ללא צפי לצורך בטיפול דופמינרגי בשלוש החודשים הקרובים. קריטריונים לאי הכללה היו: שימוש בתרופות למחלת פרקינסון ב-60 היום שקדמו, שימוש בתרופה סימפטומטית כלשהי למשך למעלה מ-90 ימים, פרקינסון לא טיפי או מושרה תרופה, רעד במנוחה ברמה של 3 ומעלה לפי UPDRS בגפה כלשהי, ציון 25 ומטה במבחן מינימנטל, היסטוריה של שבץ, שימוש בתוספים מסוימים ובפרט בקואנזים Q10 לאחרונה.

המשתתפים חולקו רנדומלית לקבל פלסבו, קואנזים Q10 במינון 1,200 מ"ג ביום או 2,400 מ"ג ביום. כל המשתתפים קיבלו 1200 IU/d ויטמין E. משך המעקב היה 16 חודשים או עד לנכות שדרשה טיפול דופמינרגי.

בסך הכל, הטיפול היה נסבל ובטוח. המחקר הופסק בשל הגעה למסקנה של חוסר תועלת. בתום המחקר, בשתי קבוצות הטיפול נראתה מגמה לכיוון שלילי. השינוי המתואם (החמרה) במדד UPDRS בין הבסיס לביקור האחרון היה 6.9 נקודות בפלסבו, 7.5 נקודות במינון 1,200 מ"ג ליום ו- 8.0 נקודות למינון 2,400 מ"ג ליום, אולם ההבדל אינו משמעותי סטטיסטית.

החוקרים מסכמים, שקואנזים Q10 נסבל ובטוח לשימוש באוכלוסיית מחקר זו, אולם לא נמצאה תועלת מהטיפול בחולי פרקינסון בשלב מוקדם של המחלה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
The Parkinson Study Group QE3 Investigators. A Randomized Clinical Trial of High-Dosage Coenzyme Q10 in Early Parkinson Disease: No Evidence of Benefit. JAMA Neurol. 2014: Published online March 24, 2014.

נושאים קשורים:  ניסוי קליני,  פרקינסון,  ויטמין E,  קואנזים Q10,  מחלות מוח ניווניות,  מחקרים
תגובות