CT

הקשר בין הקאות לבין פגיעה מוחית בילדים עם חבלת ראש קהה קלה

חבלה מוחית טראומתית לפי CT אינה שכיחה ופגיעה מוחית בעלת משמעות קלינית שכיחה עוד פחות בילדים עם הקאות כתסמין מבודד אחרי פגיעה

02.07.2014, 12:16

ילדים עם חבלת ראש קהה מינורית פונים למיון פעמים רבות עם היסטוריה של הקאות לאחר החבלה. אף כי הקאות הינן תסמין שכיח בילדים עם פגיעה מוחית, הן יכולות להופיע גם בילדים עם חבלת ראש ללא פגיעה מוחית. השאלה אם הקאות, במיוחד כאשר הן תסמין מבודד, יכולות לנבא פגיעה מוחית שנויה במחלוקת.

מטרת המחקר היתה להעריך את השכיחות של פגיעה מוחית בילדים אחרי חבלת ראש קלה שמקיאים, במיוחד כאשר הקאות הינן התסמין היחיד שמרמז על פגיעה מוחית.

המחקר בוצע במתכונת של אנליזה שניונית של ילדים בני 18 ומטה שהתקבלו עם חבלת ראש טראומטית קהה קלה. קלינאים העריכו היסטוריה של הקאות בקרב ילדים אלו. מתוך אלו, הוערכה השכיחות של פגיעה מוחית בעלת חשיבות קלינית ונוכחות של פגיעה מוחית טראומטית לפי CT.

מתוך מעל 42,000 ילדים עם חבלת ראש, ל-5,557 היתה היסטוריה של הקאות (13%). לגבי קרוב ל-5,400 מתוכם היה מידע מלא, מהם ל-15% היו ההקאות תסמין מבודד. מתוך 815 ילדים שאצלם היו ההקאות תסמין מבודד רק לשניים היתה פגיעה מוחית בעלת משמעות קלינית (0.2%), זאת לעומת 2.5% אצל ילדים שהיו להם תסמינים נוספים.

מתוך ילדים עם הקאות כתסמין מבודד שעברו בדיקת CTי (298 ילדים), פגיעה מוחית התרחשה אצל חמישה (1.7%). זאת לעומת 6.4% מהילדים אצלם היו תסמינים נוספים. לא נמצא קשר משמעותי סטטיסטית בלתי-תלוי בין השכיחות של פגיעה מוחית משמעותית קלינית או פגיעה מוחית לפי CT לבין התזמון בו החלו ההקאות או הזמן שחלף מאז ההקאה האחרונה.

החוקרים מסיקים, שחבלה מוחית טראומתית לפי CT אינה שכיחה ופגיעה מוחית בעלת משמעות קלינית עוד שכיחה פחות בקרב ילדים אחרי חבלת ראש קהה מינורית, כאשר הקאות הינן תסמין מבודד אצלם לפגיעה מוחית. השגחה במיון לפני החלטה על הצורך בבדיקת CT היא החלטה ראויה לרבים מהילדים הללו.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Dayan PS, Holmes JF, Atabaki S, et al. Association of Traumatic Brain Injuries With Vomiting in Children With Blunt Head Trauma. Ann Emerg Med. 2014;63(6):657–665

נושאים קשורים:  CT,  נזק מוחי,  טראומה,  חבלת ראש,  ילדים,  הקאות,  מחקרים
תגובות