חדשות

מחקר: השתלת תאי גזע עצמית סייעה לעכב התקדמות טרשת נפוצה

ה-NIH פירסם תוצאות ביניים של ניסוי קליני שבו נבדקה שיטת טיפול חדישה לחולי טרשת נפוצה מסוג RRMS, הצורה הנפוצה ביותר

טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)
טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)

תוצאות ראשונות משלוש שנות מחקר קליני, שנמצא עדיין בעיצומו, מעלות כי השיטה הטיפולית High dose immunosuppressive therapy, ובעקבותיה השתלת תאי גזע של הדם שנלקחו מהחולה עצמו (autologous hematopoietic cell transplant),או בקיצור HDIT/HCT, עשויה ליצור נסיגה או עצירה בהתקדמות טרשת נפוצה (MS). זאת, בקרב חולים בטרשת נפוצה מסוג RRMSי (relapsing remitting multiple sclerosis) – הצורה הנפוצה ביותר של המחלה האוטואימונית. במחלה זו המערכת החיסונית תוקפת את המוח ואת חוט השדרה.

על תוצאות המחקר דיווח ה-NIH, במקביל לפרסום במהדורה המקוונת של ה-JAMA Neurology (ראו קישור בהמשך).

לסקירה בנושא מאת ד"ר שירי אלפרט לחצו כאן

לפי הפרסום, לאחר שלוש שנות טיפול, כמעט 80% מהחולים שהשתתפו בניסוי שרדו מבלי שחוו התגברות בנכות או במוגבלות, או בהתלקחות MS או בפגיעה מוחית חדשה. נרשמו סיבוכים חמורים מעטים או תופעות לוואי בלתי צפויות. אצל חלק ממשתתפי הניסוי היו תופעות לוואי צפויות עקב הטיפול האגרסיבי לדיכוי המערכת החיסונית, כמו דלקות ובעיות במערכת העיכול.

עורכי הניסוי דיווחו, כי מדובר בתוצאות מעודדות. אם תוצאות המחקר יאושרו כאשר יושלם בעוד כשנתיים, ייתכן כי שיטת הטיפול HDIT/HCT צפויה להפוך לאופציה טיפולית, במיוחד בעבור חולים שלא הגיבו היטב ולא הסתייעו בטיפולים הסטנדרטיים הקיימים כיום.

על-פי הערכות, בעולם ישנם 2.3 מיליון חולים בטרשת נפוצה. תסמיניה עלולים להתבטא בהפרעות דיבור, ראייה ותנועה. רוב החולים הם חולי RRMS, המתאפיינת בתקופות של התלקחות ורגיעה, ולאחריהן פרקי זמן של הפוגה.

ד"ר דניאל רוטרוזן (Rotrosen), מנהל היחידה לאלרגיה, אימונולוגיה והשתלות ב-NIH, שצוותו הוביל את המחקר, ציין כי החולים שהשתתפו בניסוי לא טופלו בתרופות כלשהן מאלו שמקובל לרשום לחולי MS לאחר שעברו את ההשתלות, ובכל זאת רובם נשארו בהפוגה לאחר שלוש שנים.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  utologous hematopoietic cell transplant,  High dose immunosuppressive therapy,  הפוגה,  התלקחות,  MS,  טרשת נפוצה,  NIH,  תאי גזע,  HDIT/HCT