לחץ דם

טיפול מחמיר יותר בלחץ דם גבוה בהריון אינו גורם לסיכון לעובר

מחקר בינ"ל חדש מעלה, כי הצבת יעד מחמיר יותר ללחץ הדם אינה גורמת לסיכון לעובר, בעוד שהיא מגנה על האם מפני הסיכונים של לחץ דם גבוה

15.02.2015, 09:03
בדיקת לחץ דם במהלך ההריון (צילום: אילוסטרציה)

לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון למגוון מחלות. גם בהריון, לחץ דם גבוה מציב את האם בסיכון למחלות שונות. רופאים רבים נמנעים מלטפל בצורה מחמירה בנשים בהריון שסובלות מלחץ דם גבוה, בשל החשש שמא הפחתת לחץ הדם תוביל לזרימת דם מוחלשת ולחוסר באספקת התזונה לעוברים.

חוקרים מהמכון למחקר הילד והמשפחה באוניברסיטת בריטיש קולומביה שבקנדה, ביקשו לבדוק את ההשפעות של בקרה מתונה לעומת בקרה מחמירה יותר של לחץ דם גבוה על סיבוכים בהריון.

החוקרים מדגישים, ששיעורי לחץ דם גבוהים במיוחד מגבירים את הסיכון ללקות בשבץ ולמקרי תמותה במהלך ההיריון

החוקרים ביצעו מבחן פתוח-תווית, בינלאומי, שכלל 94 מרכזים רפואיים מ-15 מדינות. החוקרים עקבו אחר קרוב ל-1,000 נשים בהריון משבוע 14 עד לשבוע 33+6 להריון, אשר סבלו מיתר לחץ דם הריוני או יתר לחץ דם קודם (ללא חלבון בשתן), עם ערכי ל"ד דיאסטולי של בין 90 מ"מ כספית ל-105 מ"מ כספית ועם עובר תקין.

הנשים חולקו רנדומלית לשתי קבוצות, האחת (n=497) בקרה מתונה, שבה יעד לחץ הדם הדיאסטולי היה 100 מ"מ כספית, והשניה (n=490), המחמירה יותר, שבה יעד לחץ הדם הדיאסטולי הוגדר כ-85 מ"מ כספית.

המרכיב התוצאתי הראשוני שנבדק היה אובדן ההיריון או צורך בטיפול נאונטלי ברמה גבוהה למשך מעל 48 שעות במהלך 28 הימים הראשונים אחרי הלידה. מרכיב שניוני שנבדק היה שיעור הסיבוכים האימהיים החמורים במהלך 6 השבועות הראשונים אחרי לידה או עד לשחרור מבית חולים – מה שאירע מאוחר יותר.

למרבית הנשים במחקר היה לחץ דם קודם להיריון (75%). שיעור המרכיב התוצאתי הראשוני היה זהה בין שתי הקבוצות (31% בשתי הקבוצות) וכן שיעור המרכיב התוצאתי השניוני (4% לעומת 2% בקבוצות הבקרה הפחות מחמירה לעומת המחמירה).

לחץ דם חמור (מעל 160/110 מ"מ כספית) התפתח בשיעור גבוה יותר בקבוצה עם הבקרה הפחות מחמירה (41% לעומת 28%; P<0.001). החוקרים מדגישים, ששיעורי ל"ד גבוהים במיוחד מגבירים את הסיכון ללקות בשבץ ולמקרי תמותה במהלך ההיריון.

לאור הממצאים, לפיהם בקרה מחמירה של לחץ דם אינה מזיקה לעובר, יש מקום לאזן בצורה מחמירה יותר את לחץ הדם בהיריון.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Magee LA, von Dadelszen P, Rey E, et al. Less-Tight versus Tight Control of Hypertension in Pregnancy. N Engl J Med 2015; 372:407-417

נושאים קשורים:  לחץ דם,  הריון,  יתר לחץ דם,  סיכון לעובר,  מחקרים
תגובות