חדשות

הצלחה במודל עכבר לתרופה המגנה על המוח מפני השפעות שבץ איסכמי

התרופה, Retigabine, מאושרת בשלב זה לטיפול באפילפסיה בלבד; החוקרים האמריקאים מצאו פחות נזק ברקמות מוח עכברים שעברו שבץ מוחי וטופלו בתרופה

שבץ מוחי (אילוסטרציה)
שבץ מוחי (אילוסטרציה)

כתב העת למדעי המוח Journal of Neuroscience דיווח באחרונה על ממצאי מחקר ראשוני מסוגו, שנעשה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טקסס בסן-אנטוניו, ובו נעשה שימוש בתרופה Retigabine (שם המותג בארה"ב הוא Ezogabine) לטיפול בשבץ איסכמי. התרופה המאושרת בשלב זה לטיפול באפילפסיה בלבד, אך בניסוי על עכברים התברר כי היא יעילה גם בהגנה על המוח מהשלכות שבץ.

המחבר הבכיר של המחקר, הפרופסור לפיזיולוגיה מרק שפירו, מסר כי העכברים שעברו שבץ מוחי ושטופלו בתרופה "רצו על גבי קורה אופקית 'כמו מתעמלים', תוך שהם מפגינים קואורדינציה, לא מחליקים ולא נופלים מהקורה. לא ניתן היה להבחין בכך שהם עברו שבץ מוחי איסכמי".

מחבר המחקר: העכברים שעברו שבץ מוחי ושטופלו בתרופה "רצו על גבי קורה אופקית 'כמו מתעמלים'"

עורכי המחקר סבורים כי תרופה זאת יכולה להועיל לקורבנות שבץ מוחי. בסל הכל, בקרב עכברי המודל שטופלו בתרופה ניתן היה לראות פחות נזק ברקמות המוח – לעומת אלו שלא טופלו בה. אפקט ההגנה על המוח נותר בעינו 5 ימים לאחר השבץ המוחי.

כיום, התרופה היחידה המאושרת על-ידי ה-FDA לטיפול בבני אדם נפגעי שבץ מוחי היא tPAי (plasminogen activator tissue) – הממיסה ומדללת את קריש הדם – אלא שלרבים מנפגעי השבץ המוחי היא אינה מתאימה.

התרופה לאפילפסיה פועלת במסלול אחר: היא פועלת ישירות על תאי העצב כדי למזער נזק ועל potassium ion channels (תעלות יוני אשלגן), שפעילותן מפסיקה את הפעילות החשמלית של תאי העצב במוח. מטרת המחקר היתה לברר אפשרות לשימור משאבי תאי העצב במוח עד להתחדשות זרימת הדם.

לתמצית המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אפילפסיה,  שבץ מוחי,  Retigabine,  Ezogabine,  ארה"ב,  עכברים
תגובות