שבץ

נמצאו ואריאנטים גנטיים חדשים המעלים את הסיכון ללקות בשבץ מוחי

במחקר רטרוספקטיבי באלפי אנשים נמצאו ואריאנטים של שני גנים חדשים הקשורים בסיכון גבוה ללקות בשבץ מוחי איסכמי: PDE4DIP ו-ACOT4

03.06.2015, 09:20

שבץ מוחי הוא הגורם מספר 2 לתמותה והגורם מספר 3 לאובדן שנות חיים. גורמים גנטיים תורמים לתדירות השבץ המוחי באוכלוסיה, ו-ואריאנטים גנטיים המעלים את הסיכון ללקות בשבץ מוחי נמצאו באנליזות של גנים-מועמדים ובסקירות קשרים כלל גנומיים. הואריאנטים הגנטיים הללו הם לרוב בעלי השפעה מעטה ללא חשיבות ביולוגית ברורה.

במחקר שנערך על ידי קבוצה גדולה ובינלאומית של חוקרים, ושפורסם בכתב העת Journal of the American Medical Association Neurology, מיפו החוקרים את האקסום המלא (כלל הגנים המקודדים לחלבונים) של אלפי אנשים במטרה למצוא ואריאנטים בגנים המקודדים לחלבונים ועל כן אלה שהם בעלי פוטנציאל להשפעה ביולוגית מובהקת על הסיכון לשבץ מוחי איסכמי.

המחקר נערך במסגרת הפרוייקט למיפוי האקסום של המכון הלאומי ללב, ריאה ודם (The National Heart, Lung, and Blood Instituteי [NHLBI]). בפרוייקט זה נותחו האקסומים המלאים של 6,000 איש ממספר גדול של עוקבות ממוצא אירופאי ואפריקני.

לדברי החוקרים, הגנים שהתגלו מעורבים בתהליכים שטרם נחקרו בהקשר לשבץ ופותחים פתח חדש למציאת כלי איבחון ומטרות טיפוליות

לגילוי ואריאנטים גנטיים הקשורים בסיכון גבוה ללקות בשבץ מוחי נבדקו האקסומים של 365 חולים עם שבץ מוחי איסכמי (של כלי דם קטנים וגדולים) מול קבוצת ביקורת שכללה אקסומים של 809 אנשים ממוצא אירופאי שלא עברו שבץ מוחי.

אימות הממצאים נעשה בניסוי מקביל שבו אקסומים מלאים של 47 זוגות של אחים ששניהם לקו בשבץ מוחי מאותו סוג, וסדרת מקרה-ביקורת של אפריקנים אמריקנים, וכן 1,672 מקרים של שבץ מוחי איסכמי וקבוצת ביקורת של 4,509 איש ממוצא אירופאי שלא עברו שבץ מוחי.

מטרת המחקר הראשונית הייתה גילוי של גנים מקודדי-חלבון שוואריאנטים שלהם, המעלים את הסיכון ללקות בשבץ מוחי, טרם תוארו. מטרה משנית היתה תמיכה אפשרית בממצאים של מחקרים קודמים של גנים-מועמדים ושל סקירות קשרים כלל גנומיים.

זוהו שני גנים חדשים הקשורים בסיכון גבוה ללקות בשבץ מוחי: ואריאנט מקודד לחלבון בגן PDE4DIP (יחס סיכויים, 2.15, P=2.63x10-8), עם תפקיד בהעברת סיגנלים תוך-תאיים, וואריאנט בגן ACOT4 (יחס סיכויים 2.04, P=1.24x10-7) עם תפקיד במטבוליזם של חומצות שומן.

הממצאים של PDE4DIP אומתו בזוגות אחים עם שבץ מוחי איסכמי בכלי דם גדולים ובאפריקנים-אמריקנים.

המחקר אימת ממצאים קודמים של סקירות קשרים כלל גנומיים: ZFHX3 (עבור שבץ קרדיו-אמבולי) וכן ABCA1 (עבור שבץ איסכמי בכלי דם גדולים).

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי נמצאו שני גנים מקודדי-חלבון חדשים שואריאנטים שלהם מעלים את הסיכון לשבץ איסכמי, ואומתו שניים נוספים. גנים אלה מעורבים בתהליכים שטרם נחקרו בהקשר זה ופותחים פתח חדש למציאת כלי איבחון, מנגנונים ואף מטרות טיפוליות.

מקור:
Auer PL, Nalls M, Meschia JF, Worrall BB, Longstreth WT Jr, Seshadri S, Kooperberg C, Burger KM, Carlson CS, Carty CL, Chen WM, Cupples LA, DeStefano AL, Fornage M, Hardy J, Hsu L, Jackson RD, Jarvik GP, Kim DS, Lakshminarayan K, Lange LA, Manichaikul A, Quinlan AR, Singleton AB, Thornton TA, Nickerson DA, Peters U, Rich SS; National Heart, Lung, and Blood Institute Exome Sequencing Project. Rare and Coding Region Genetic Variants Associated With Risk of Ischemic Stroke: The NHLBI Exome Sequence Project. JAMA Neurol. 2015 May 11. doi: 10.1001/jamaneurol.2015.0582. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  שבץ,  גנטיקה,  ואריאנטים גנטיים,  גנים,  מחקרים
תגובות