• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר: אין תועלת במתן ויטמין D למתבגרים הסובלים מהשמנת יתר

מחקר שבוצע ב"מאיו קליניק" במשך עשור לא מצא יתרון בריאותי במניעת מחלות קרדיו-וסקולריות, בקרב בני נוער שקיבלו באופן קבוע תוספת של ויטמין D

תוספי תזונה, ויטמינים (צילום: אילוסטרציה)

לתוספת של ויטמין D למתבגרים הסובלים מהשמנת יתר אין שום תועלת לגבי בריאות הלב או הקטנת סיכון לסוכרת, אך עלולות להיות לה השלכות שליליות כמו עלייה ברמת הכולסטרול והצטברות טריגליצרידים; כך עלה מסדרת מחקרים שנעשו במרכז הרפואי "מאיו קליניק" בארה"ב, ושפורסמו בשבוע שעבר במהדורת המקוונת של Pediatric Obesity.

המחקרים התמקדו בבעיות השמנת היתר בקרב ילדים ובני עשרה. הובילה אותם ד"ר סימה קמאר (Seema Kmar), מומחית באנדוקרינולוגית ילדים במרכז לרפואת ילדים ב"מאיו קליניק". היא וצוותה חקרו את השפעות תוספי ויטמין D לילדים במשך עשר שנים, במהלכן בוצעו ארבעה ניסויים קליניים שהניבו עד כה 6 מאמרים.

ד"ר קמאר מסרה, כי התברר שיש יתרונות מוגבלים מאד במתן ויטמין D למתבגרים. המחקר האחרון עסק באפקט של ויטמין D3 לתפקוד האנדותליאלי (Endothelial Function) בקרב מתבגרים.

לאחר שלושה חודשים של הוספת ויטמין D מעבר לטווח הנורמלי, באמצעות תוספים, לא נראו שינויים במשקל הגוף או ה-BMI, היקף המותניים, לחץ דם או זרימת הדם, מסרה החוקרת. "אנחנו לא אומרים שלא קיים קשר בין חסר בוויטמין D למחלות כרוניות אצל ילדים ובני נוער – אבל אנחנו עדיין לא מצאנו אותו", הדגישה ד"ר קמאר בדיווחה.

20% מהמתבגרים הצעירים בארה"ב סובלים מהשמנת יתר. בקרב יותר משליש מהם מדובר במשקל עודף משמעותי, לפי נתונים שפורסמו לא מכבר ב-JAMA. מחקרי תצפית הצביעו על קשרים בין חוסר בוויטמין D לבין סיבוכים בריאותיים הקשורים במשקל, בכלל זה מחלות קרדיווסקולאריות ותנגודת לאינסולין. כתוצאה מכך, רופאים וספקי שירותי בריאות נוטים לעתים קרובות להציע תוספי ויטמין D במינון גבוה במאמץ להאט או אף לרפא כמה מהסיבוכים הקליניים הקשורים בהשמנת יתר.

"הופתעתי שלא מצאנו יותר תועלת בריאותית בעקבות נטילת תוספי ויטמין D", ציינה עוד ד"ר קמאר. לדבריה, מדובר במחקר ראשון שבו נמצא כי בעת שבני עשרה נוטלים תוספי ויטמין D נראית אצלם עלייה ברמות הכולסטרול ובטריגליצרידים. יידרש מחקר ממשך יותר ועל אוכלוסייה גדולה יותר של מתבגרים לביסוס המסקנות.

לדברי ד"ר קמאר, עד סדרת המחקרים הנוכחית לא נעשתה שום עבודה שהתמקדה בבני עשרה עם השמנת יתר, למרות שאוכלוסייה זאת מצויה בסיכון למחלות כרוניות.

לתקציר המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ויטמין D,  השמנת יתר,  משקל עודף,  גיל ההתבגרות,  ארה"ב,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות