intermediolateral nucleus

תת-לחץ דם בעמידה קשור להתנוונות מוגברת של נוירונים על רקע מחלת פרקינסון ושיטיון עם גופיפי לואי

מספר הנוירונים ב-intermediolateral nucleus והסיבים העדינים עם מיאלין בשורש הקדמי של חוט השדרה נמוך בקרב מטופלים עם מחלת פרקינסון, שיטיון עם גופיפי לואי ואטרופיה רב-מערכתית, בהשוואה לנבדקים בריאים

27.07.2016, 08:54
פעילות נוירונים וסינפסות במוח (צילום: אילוסטרציה)

אובדן נוירונים ב-intermediolateral nucleusי(IML) בחוט השדרה ממלא תפקיד חשוב בתת-לחץ דם בעמידה (orthostatic hypotension) על רקע אטרופיה רב-מערכתית (multiple system atrophy - MSA).

במחלת פרקינסון ושיטיון (דמנציה) עם גופיפי לואי, תופעות אוטונומיות כגון תת-לחץ דם בעמידה הן ממצא נפוץ, אשר משויך לחוסר תפקוד של נוירונים אוטונומיים במערכת הסימפטטית, הפארא-סימפטטית והוויסצרלית. עם זאת, פרט ל-MSA, מחקרים מעטים בלבד התמקדו בהיבט הנוירו-פתולוגי במחלת הפרקינסון ושיטיון עם גופיפי לואי.

מחקר זה העריך התנוונות של נוירונים ב-IML והתנוונות של סיבים עדינים עטופים במיאלין (קוטר מקסימלי: פחות משלושה מיקרון), שנחשבים לסיבי עצב סימפטטיים פרה-גנגליוניים שמקורם בנוירונים ב-IML בקרב מטופלים עם מחלת פרקינסון, שיטיון עם גופיפי לואי ו-MSA. זאת, בהשוואה לנבדקי ביקורת עם התאמה לגיל.

החוקרים ספרו נוירונים ב-IML ומדדו את קוטר ומספר הסיבים עם מיאלין של השורש הקדמי (ventral root) ברמת חוליית החזה ה-12.

בהשוואה לנבדקי ביקורת, מספר הנוירונים ב-IML וצפיפות הסיבים העדינים היו נמוכים באופן מובהק בקרב מטופלים עם מחלת פרקינסון (53% ו-67%), שיטיון עם גופיפי לואי (47% ו-71%) ו-MSAי(27% ו-42%).

בהשוואה לקבוצה שכוללת חולי פרקינסון ושיטיון עם גופיפי לואי ללא תת-לחץ דם בעמידה, מספר הנוירונים ב-IML היה נמוף באופן מובהק בקרב חולי פרקינסון ושיטיון עם גופיפי לואי עם תת-לחץ דם בעמידה (77%).

בהשוואה לנבדקי ביקורת, צפיפות הסיבים העדינים ירדה באופן מובהק בקרב מטופלים ללא ועם תת-לחץ דם בעמידה (74% ו-59%, בהתאמה). היחס הממוצע של סיבים קטנים וגדולים העטופים במיאלין היה נמוך יותר בקרב מטופלים עם תת-לחץ דם בעמידה (1.18), בהשוואה לנבדקי ביקורת (3.17), אך לא בקרב מטופלים ללא תת-לחץ דם בעמידה (1.58).

מחקר זה הציג ראיות נוירו-פתולוגיות כי מספר הנוירונים ב-IML והסיבים העדינים בשורש הקדמי של חוט השדרה נמוך יותר בקרב חולי פרקינסון ושיטיון עם גופיפי לואי, וכי ירידה זו חמורה יותר בנוכחות תת-לחץ דם בעמידה.

מקור:
Hatsuta, Hiroyuki | Takao, Masaki | Nakano, Yuta | Nogami, Akane| Uchino, Akiko| Sumikura, Hiroyuki | Kanemaru, Kazutomib | Arai, Tomio | Itoh, Yoshiaki | Murayama, Shigeo. Reduction of Small Fibers of Thoracic Ventral Roots and Neurons of Intermediolateral Nucleus in Parkinson Disease and Dementia with Lewy Bodies
Journal of Parkinson's Disease, vol. 6, no. 2, pp. 325-334, 2016
Published 26 May 2016; DOI: 10.3233/JPD-150773

נושאים קשורים:  intermediolateral nucleus,  תת-לחץ דם בעמידה,  שיטיון עם גופיפי לואי,  אטרופיה רב-מערכתית,  multiple system atrophy,  סיבי עצב עם מיאלין,  חוט השדרה,  עצבים סימפטטיים פרה-גנגליוניים,  התנוונות נוירונים,  מחקרים,  פרקינסון
תגובות