חדשות

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב איתרו סמן ביולוגי חדש למחלת האלצהיימר

לדברי החוקרים, רמת הביטוי של הגן RGS2 כפי שהיא משתקפת בבדיקות דם יכולה להיות סמן ביולוגי ראשון מסוגו לאבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר

מעבדה רפואית. (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, יחד עם עמיתיהם מאוניברסיטת קליארי באיטליה ומהפקולטה לרפואה באוניברסיטת צ'ארלס בפראג, גילו כי רמת הגן RGS2 מופחתת משמעותית בדמם של חולי אלצהיימר. לדבריהם, הגן עשוי לשמש בסיס לאבחון המחלה בבדיקת דם פשוטה.

החוקרים מסרו, כי הגן RGS2 מוכר שנים רבות כאחראי על כיבוי אותות המועברים בין תאי עצב, אך רק עתה התברר עד כמה הוא ממלא תפקיד מרכזי גם במחלת האלצהיימר. "הגילוי החדש", נמסר, "עשוי להוות פריצת דרך משמעותית בחקר מחלת האלצהיימר - הגורם המוביל לשיטיון (דמנציה) באוכלוסייה המבוגרת".

שכיחות מחלת האלצהיימר נמצאת בעלייה מתמדת, יחד עם העלייה בתוחלת החיים. עד כה, למרות מאמצים נרחבים, טרם נמצאו כלי אבחון מוקדם יעילים או טיפולים אפקטיביים לאלצהיימר.

"להפתעתנו, התגלה מאפיין ברור שעד כה לא קושר מעולם לאלצהיימר: הגן RGS2", אמר ד"ר גורביץ

צוות המחקר באוניברסיטת תל-אביב כלל את ד"ר דוד גורביץ מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית של האדם וביוכימיה בבית הספר לרפואה; פרופסור אילנה גוזס, חוקרת בכירה בבית הספר לרפואה ובמרכז העל לחקר המוח ובבית הספר למדעי המוח וכן מופקדת הקתדרה לחקר גורמי הגידול, הדוקטורנטית אדווה הדר, החוקרת ד"ר אלנה מילנזי, ד"ר נועם שומרון, ראש המעבדה לבינה גנומית וד"ר דפנה וייסגלס. דו"ח המחקר פורסם בחודש שעבר ב- Translational Psychiatry.

לדברי ד"ר גורביץ: "בשנים האחרונות עלה ספק לגבי החלבון עמילואיד-בטא כמאפיין מובהק של אלצהיימר וזאת מכיוון שהתברר שהוא מצטבר גם במוחות בריאים בגיל המבוגר. אחת ההשערות שהועלו לפתרון הסוגיה הייתה: אנשים מסוימים רגישים יותר להצטברות של עמילואיד-בטא, ולפיכך הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות באלצהיימר".

כדי לבחון את ההשערה נטלו החוקרים דגימות תאי דם מ-28 אנשים בריאים, וחשפו אותן במעבדה לחלבון עמילואיד-בטא. כך זוהו שתי קבוצות: תאי הדם של חלק מהנבדקים הראו רגישות גבוהה (שהתבטאה בעיכוב בצמיחת התאים) לעמילואיד-בטא, והקבוצה האחרת הראתה רגישות נמוכה. השלב הבא במחקר נועד לבדוק מהו ההבדל בין שתי הקבוצות.

החיפוש אחר הבדלים ספציפיים בין תאי הדם הרגישים לעמילואיד-בטא לאלו שאינם רגישים התבצע באמצעות טכנולוגיה חדשנית של חיפוש גנים לרוחב הגנום כולו. "להפתעתנו, התגלה מאפיין ברור שעד כה לא קושר מעולם לאלצהיימר: הגן RGS2", אמר ד"ר גורביץ.

לדבריו, "התברר שגן זה מצוי ברמה נמוכה יותר בתאי הדם הרגישים לעמילואיד-בטא, בהשוואה לתאים הפחות רגישים. ניסוי נוסף העלה שגם תאי דם שנלקחו מחולי אלצהיימר מתאפיינים ברמות נמוכות של RGS2, בהשוואה לתאי הדם של מתנדבים בריאים מאותה קבוצת גיל".

כדי לבחון את הממצאים מזווית נוספת, פנו החוקרים למאגרי מידע קיימים של ביטויי הגנים בדמם של חולי אלצהיימר וברקמות מוח שנלקחו מחולים אלו לאחר מותם. הנתונים שהופקו באמצעות שיטות מתקדמות של כריית נתונים, מאששים את תוצאות המעבדה: ביטויו של הגן RGS2 אכן התגלה כנמוך יותר בדמם וברקמות המוח של חולי אלצהיימר, בהשוואה לאנשים שאינם חולים במחלה.

כמו כן התברר, שהירידה המובהקת בביטוי הגן ניכרת כבר בדמם של אנשים בשלב הראשוני של המחלה - זה המוגדר כירידה קוגניטיבית קלה. כלומר, מדובר לראשונה בסמן ביולוגי ברור שעשוי לאפשר אבחון של חולי אלצהיימר עוד בשלב המוקדם, ואולי אף להבחין בינם לבין אנשים הלוקים בירידה קוגניטיבית מסיבות אחרות – והכל באמצעות בדיקת דם פשוטה.

"התגלית שלנו עשויה לשנות את כיווני המחשבה והפעולה של חוקרי אלצהיימר", הוסיף ד"ר גורביץ, "אנו מאמינים שיש לה פוטנציאל משמעותי לפיתוח כלי אבחון עתידיים ואף תרופות מסוג חדש למחלה הגורמת סבל עצום למיליונים רבים בכל העולם".

נושאים קשורים:  חדשות,  אלצהיימר,  בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב,  עמילואיד-בטא,  הגן RGS2
תגובות