פרקינסון

אבחנת פרקינסון על ידי זיהוי אגרגטים של אלפא-סינוקלין בנוזל השדרה

מחקר מצא, כי יהוי אוליגומרים של αSyn על ידי αSyn-PMCA בנוזל השדרה של מטופלים עם מחלת פרקינסון, מהווה הזדמנות טובה לאבחנה ביוכימית רגישה וסגולית של המחלה

15.12.2016, 10:25
נוזל עמוד השדרה, Cerebrospinal fluid (צילום: אילוסטרציה)

מחלת פרקינסון הינה מחלה נוירו-דגרנטיבית ללא אפשרות ריפוי בעלת שכיחות גבוה הקשורה עם הצטברות של אגרגטים של α-synucleinי(αSyn) עם הפרעת קיפול (misfolded). בעיה חשובה במחלה זו היא היעדר אבחנה ביוכימית רגישה, סגולית ולא חודרנית, שתסייע לקלינאים להעריך ולנטר את התקדמות המחלה, ולהפריד אותה בשלב מוקדם מהפרעות נוירו-דגנרטיביות אחרות.

מטרת המחקר היתה לפתח דרך חדשנית, עם רגישות וספציפיות גבוהה, על מנת לזהות כמויות קטנות של אגרגטים של αSyn בנוזל השדרה (CSF,י Cerebrospinal fluid) של מטופלים עם מחלת הפרקינסון ו-Synucleinopathies קשורות.

האסטרטגיה שנבדקה במחקר כללה שימוש בטכנולוגיה של PMCAי(protein misfolding cyclic amplification) על מנת לזהות כמויות קטנות של אוליגומרים עם הפרעות בקיפול, על ידי ניצול היכולת שלהם ליצור אגרגטים נוספים, ולאפשר אמפליפיקציה גבוהה של הסיגנל. הטכנולוגיה הותאמה לראשונה עם אוליגומרים של αSyn סינטטיים שהוכנו במעבדה ונעשה בה שימוש בשתי עוקבות סמויות של דוגמיות של נוזל שדרה ממטופלים גרמנים ויפנים עם מחלת פרקינסון (76 מטופלים) ונבדקי בקרה הסובלים מהפרעות נוירולוגיות אחרות (65 מטופלים), הפרעות נוירו-דגנרטיביות (18 מטופלים) ומחלת אלצהיימר (14 מטופלים).

הקינטיקה של אגרגטים של αSyn נמדדה על ידי αSyn-OMCA בנוכחות דוגמיות נוזל שדרה מהמשתתפים על מנת לזהות זרעי אוליגומרים של αSyn הנוכחים בנוזל הביולוגי הזה. מחקר זה בוצע מנובמבר 2013 ועד אוגוסט 2015.

התוצאים העיקריים שנמדדו היו מאפיינים קינטיים הקשורים עם חומרת המחלה בזמן לקיחת הדוגמית, כפי שנמדד על ידי מדדי Hoehn ו-Yahr, כאשר הדרגה הנמוכה ביותר מצביעה על מעורבות חד-צדדית עם הפרעת תפקוד מינימאלית או לא קיימת, והדרגה הגבוהה ביותר מגדירה מטופלים עם תלות מוחלטת בכיסא גלגלים או מיטה.

בדיקות עם אגרגטים סינטטיים של αSyn הראו כי αSyn-PMCA איפשרה לזהות אוליגומרים של αSyn בכמות קטנה עד 0.1pg/mL. הסיגנל של αSyn-עPMCA היה ביחס ישיר לכמות האוליגומרים של αSyn שהוספה לריאקציה.

בדיקה סמויה של דוגמיות נוזל שדרה זיהתה נכון מטופלים עם מחלת פרקינסון עם רגישות כוללת של 88.5% (95%CIי79.2%-94.6%) וסגוליות של 96.9% (95%CIי89.3%-99.6%). תוצאות ה-αSyn-PMCA עבור מטופלים שונים הייתה בקורלציה עם חומרת התסמינים הקליניים של המחלה (עוקבה יפנית: rs= -0.54י, p=0.006; עוקבה גרמנית: rs= -0.36י, p=0.02).

מסקנת החוקרים הייתה, כי ממצאים אלו מצביעים על כך שזיהוי אוליגומרים של αSyn על ידי αSyn-PMCA בנוזל השדרה של מטופלים עם מחלת פרקינסון מהווה הזדמנות טובה לאבחנה ביוכימית רגישה וסגולית של המחלה. יש צורך במחקרים נוספים על מנת לבדוק את היעילות של αSyn-יPMCA בניטור התקדמות המחלה ולזיהוי פרה-קליני של מטופלים שיפתחו מחלת פרקינסון.

מקור:
Shahnawaz M, Tokuda T, Waragai M, Mendez N, Ishii R, Trenkwalder C, Mollenhauer B, Soto C. Development of a Biochemical Diagnosis of Parkinson Disease by Detection of α-Synuclein Misfolded Aggregates in Cerebrospinal Fluid. JAMA Neurol. Published online December 05, 2016. doi:10.1001/jamaneurol.2016.4547

נושאים קשורים:  פרקינסון,  PD,  αSyn,  נוזל שדרה,  CSF,  סמנים ביולוגיים,  בדיקה,  מחקרים
תגובות