חדשות

השר לביטחון פנים מתנגד ליוזמת מש' האוצר והבריאות לאשר יצוא קנאביס

לדברי השר ארדן, התמורה הכלכלית למשק "איננה מצדיקה את הנזקים שעלולים להיווצר כתוצאה מהפיכתה של ישראל למדינת הדגל של יצוא הקנאביס"

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן (צילום: אורי לנץ / פלאש 90)

בעוד משרדי הבריאות והאוצר בירכו אתמול (ב') על המלצת ועדה משותפת למשרדי הממשלה לאשר יצוא קנאביס רפואי מישראל, הודיע השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כי הוא מתנגד נחרצות להמלצתם. על ההתנגדות דיווח אתר Ynet.

בדיווח נמסר, כי השר ארדן שיגר מכתב לשר הבריאות יעקב ליצמן ולשר האוצר משה כחלון, שבו הוא מסתייג מהתמורה הכלכלית שיניב שוק הקנאביס לייצוא בישראל, והוא כתב כי היא "איננה מצדיקה את הנזקים שעלולים להיווצר כתוצאה מהפיכתה של ישראל למדינת הדגל של יצוא הקנאביס".

"יהיה זה לא אחראי, לא מקצועי ולא נבון לבצע זאת כל עוד לא הושלמה הסדרת הגידול במתכונת המצומצמת, לצורכיהם המידיים של החולים בישראל"

לדבריו, לוחות הזמנים שהציעו משרדי האוצר והבריאות בנושא הזה אינם ריאליים – לפחות בכל הקשור להיערכות המשטרה לקראת היתר הייצוא שאותו מקדמים שני המשרדים.

במכתב ציין עוד השר ארדן: "קיימת בעייתיות רבה בקידום הייצוא, בוודאי בעת הזאת, בטרם בחינת המשמעויות וסיום הליך ההסדרה של הקנאביס למטרות רפואיות בישראל. קידום יצוא הקנאביס לחו"ל מצריך הסדרה נוספת וקפדנית יותר. יהיה זה לא אחראי, לא מקצועי ולא נבון לבצע זאת כל עוד לא הושלמה הסדרת הגידול במתכונת המצומצמת, לצורכיהם המידיים של החולים בישראל".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר בראיון ששודר באתר Ynet כי ישראל היא כבר אחת מהמדינות המתקדמות ביותר בעולם בתחום המחקר והפיתוח של קנאביס רפואי. "יש שוק הפועל בתוך הארץ ויותר מ-30 אלף מטופלים צורכים קנאביס רפואי. הוועדה המליצה על היתר לייצוא, שקיבל אישור ממשרד הבריאות. יש לא מעט מדינות שכבר פנו אלינו".

עוד אמר המנכ"ל, לפי הדיווח: "הסדרת הקנאביס הרפואי בישראל זה עניין חדש. ההסדרה החלה בשנה האחרונה אחרי החלטות הממשלה בנושא. היום מכשירים יותר מ-70 רופאים כדי שיקבלו רישיון לרשום קנאביס לחולה שנזקק לכך. עם הזמן יצטרפו עוד רופאים. הדאגה שלנו היא שלא תהיה זליגה מתוך המוצרים הרפואיים לתוך המוצרים הלא רפואיים ושהחוות שיגדלו את המוצרים הרפואיים לא יעמדו ברמה הגבוהה שתידרש. אנחנו נדרוש את הסטנדרטים הגבוהים ביותר כדי להגיע למוצר רפואי בסטנדרט גבוה שאותו נתיר לייצא".

היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד יואל הדר, כתב – כך דווח - כי הגדלת שוק הקנאביס מעבר לצריכה המקומית תוביל בהכרח לזליגה של הסם לשוק הבלתי חוקי, מה שיסייע לגורמים עבריינים מאורגנים להשתלט על תחום הקנאביס ולהגיע לצעירים ובני נוער. על פי המשרד לביטחון פנים, תמונת המודיעין של המשטרה מעלה כי יש "הלימה בין היקף גידול הקנאביס לבין פוטנציאל הפשיעה". השר ארדן הביע חששו מ"זליגה מסיבית" של הסם ברחבי המדינה.

עוד נטען במכתבו של היועץ, כפי שצוטט בדיווח: "למיטב הבנתי, התוצרים הגדלים בארץ אינם עומדים כיום בסטנדרטים שמאפשרים את הפיכתם לתרופה. אם וכאשר יוחלט לקדם הליך של יצוא קנאביס, הדבר יתאפשר אך ורק בהתבסס ובכפוף לאמנות הבינלאומיות, ורק כאשר הליך מתן המענה הרפואי על-ידי הקנאביס ובקרת האיכות של המוצרים יהיה עובדה מוגמרת".

נימוק נוסף שהעלה המשרד והשר ארדן להתנגדות לייצוא הוא ש"קיים חשש לפגיעה בחולים הזקוקים לקנאביס לצורך רפואי בשל העדפת יצוא קנאביס לחו"ל על פני אספקה מקומית. במקביל, יש חשש מפני פגיעה בטיב התוצרת המקומית המשווקת בארץ לעומת זו המופנה לחו"ל".

השר ארדן גם ציין במכתבו, על פי אותו דיווח, כי בחינת שוק הקנאביס בהולנד, גרמניה, ארה"ב, בריטניה, קנדה, איטליה וצרפת העלה כי רוב המדינות לא מייצאות קנאביס רפואי, ואלו שכן - עושות זאת בפיקוח ממשלתי. "ככל שישראל רוצה לפרוץ ולהוביל בתחום יצוא הקנאביס הרפואי - עליה להוכיח ראשית לעצמה וכן לעולם, כי היא עושה כל מאמץ לאכוף שימוש לא חוקי בקנאביס, ולהטמיע בציבור את ההבנה והסכנות שבסם", כתב השר לביטחון הפנים. הוא הביע חשש שהמהלך עליו הומלץ תחייב את המשטרה להגדיל באופן משמעותי את פעילותה בתחום הסמים, כולל הרחבת מערך בידוק העובדים והבעלים של חוות גידול הקנאביס, הגדלת מערכי השיטור לפיקוח מקומי ובינלאומי, הגדלת מחלקי הסמים ביחידות המרכזיות, פיתוח אמצעים לגילוי מרחוק של חממות בלתי חוקיות, מעקב אחרי דיווחי המגדלים, פיקוח אחר השמדות, שינוע מאובטח למעבדות ברחבי הארץ והגדלת המערך המשפטי לפרקליטים בתיקי הסמים", כתב.

נושאים קשורים:  חדשות,  קנאביס רפואי,  רפורמה,  משרד האוצר,  המשרד לביטחון פנים,  משרד הבריאות,  מריחואנה,  יצוא קנאביס רפואי
תגובות
אנונימי/ת
15.08.2017, 15:22

אני מופתע לטובה מעמדת השר ארדן
עלולים להיהפך למדינה -כי מציון יצא קנביס במקום תורה.אני מתפלא על ליצמן

אנונימי/ת
15.08.2017, 16:29

מצדיע לארדן על אומץ ליבו מול שני הנוכלים.לא מספיק המדינה מדורדרת מבחינה ערכית ומוסרית המהלך עלול להביא לאסון

אנונימי/ת
15.08.2017, 21:25

כחלון וליצמן רוצים גם תואר של סוחרי סמים