דמנציה

סיכון מופחת לדמנציה במטופלים עם פרפור עליות שנוטלים נוגדי קרישה פומיים

במחקר עוקבה רטרוספקטיבי גדול שנערך בשבדיה נמצא כי הסיכון לדמנציה היה נמוך ב-29% בחולים עם פרפור עליות שקיבלו נוגדי קרישה פומיים לעומת אלו שלא טופלו. לא נמצא הבדל בין קומדין ל-NOAC’S

דמנציה (אילוסטרציה)

פרפור עליות הוא גורם סיכון מובהק לדמנציה, אך לא ברור האם טיפול בנוגדי קרישה פומיים (קומדין או NOAC’S) מפחית סיכון זה. מחקר זה בדק האם הטיפול בנוגדי קרישה מפחית את הסיכון לדמנציה, והשווה בין קומדין ל-NOAC’S  בהיבט זה.

המחקר עקב אחר 440,000 מטופלים אשר ברישומי הבריאות השבדים אובחנו עם פרפור עליות וללא אבחנה קודמת של דמנציה בין השנים 2006-2014. בסך הכל מעל למיליון וחצי שנות חשיפה. באבחנה 40% מהם נטלו קומדין, 3% נטלו NOAC’S והיתר לא קיבלו נוגדי קרישה. התוצאה הנמדדת הייתה אבחנה חדשה של דמנציה במהלך שנות המעקב.

6% מהנבדקים בכל הקבוצות חלו בדמנציה. בקרב מטופלים עם פרפור עליות שנטלו נוגדי קרישה, הסיכון לדמנציה היה נמוך ב-29% ממטופלים שלא נטלו נוגדי קרישה (HR 0.71, רווח בר-סמך 95%: 0.68-0.74). לא נמצא הבדל בהשוואה בין הקבוצה שטופלה בקומדין והקבוצה שטופלה ב-NOAC’Sי(HR 0.97, רווח בר-סמך 95% : 0.67-1.40).

בנוגדי קרישה פומיים מפחית באופן משמעותי סטטיסטית את הסיכון לדמנציה בקרב מטופלים עם פרפור עליות, החוקרים מציעים לשקול התחלת טיפול מוקדמת על מנת לשמר את המצב הקוגניטיבי במטופלים אלו.

מקור:

Leif Friberg, Mårten Rosenqvist; Less dementia with oral anticoagulation in atrial fibrillation, European Heart Journal, , ehx579, https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehx579

ערכה : ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  דמנציה,  פרפור עליות,  קומדין,  NOACs,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
01.11.2017, 00:47

כמפורפר כרוני.
שעבר כריתת אוזנית בפרוזדור השמאלי.
ובכל זאת ממשיך ליטול קומדין מזה 12 שנים..
יש לי כעת חיזוק נוסף להמשיך ולטול הקומדין.

האם משהוא שמע על עבודות השוואה.
אחוז הצלחה בין חסימת מטריה Watchmen לבין כריתת האוזנית.
לגבי תוצאות שבץ מוחי.בציר הזמן..

אשמח לשמוע הפניה למחקרים שנערכו..
בזמנו דוקטור רפי רוסו.
פרסם עבודת מחקר על השגי השתלת חוסם מטריה באוזנית.אך מזה שנים אין פרסום בעניין.

אנונימי/ת
02.11.2017, 07:51

אני מציע שתבדוק עם הקרדיולוג שלך את האפשרות לעבור ל-Apixaban.