חדשות

הושקה מחדש השדולה למען חולי פרקינסון בכנסת; "להגדיל מספר הטיפולים"

"קופות החולים יכולות לעשות הרבה יותר כדי לסייע לחולים", אמר ח"כ איציק שמולי, שיזם את חידוש פעילות השדולה בכנסת, בכנס ההשקה שלה

נוירולוגי, מומחה לפרקינסון (צילום: אילוסטרציה)
מחלת פרקינסון (צילום: אילוסטרציה)

למעלה מ-50% ממקרי המוות של חולי פרקינסון מדי שנה נובעים כתוצאה מחנק. אירועי החנק מוסברים, בין השאר, בהיעדר תשתית טיפולית מספקת לבעיות בליעה; נתונים אלו הוצגו אתמול (ג') בדיון שנערך בכנסת לרגל כינונה מחדש של השדולה למען חולי פרקינסון.

פרופ' אורן כהן, מנהל היחידה לטיפול בהפרעות תנועה בבית החולים "אסף הרופא", אמר בדיון: "טיפולים משלימים לפרקינסון הם 'חור שחור'. אני מקווה שהפורום החשוב יסייע לקידום הנושא. פרקינסון היא מחלה כרונית וההתמודדויות בה הן יומיומיות. חולי פרקינסון זקוקים למעטפת של טיפולים משלימים שונים ותומכים כל הזמן והקופות מגבילות את מספר הטיפולים שהחולים יכולים לקבל. זאת בעיה חמורה. ידוע שטיפולים אלו משפרים את איכות החיים ומאטים את התקדמות המחלה".

ד"ר יעל מנור, קלינאית תקשורת, הוסיפה פרטים: "קשישים בריאים סובלים מהפרעות בליעה בשיעור של 15%-20%. אצל חולי פרקינסון מדובר כבר ב-90%-100% מהחולים. למעלה מ-54% מחולי פרקינסון נפטרים כתוצאה מדלקת ריאות על רקע של חנק שמקורה במערכת הבליעה. קושי בבליעה של תרופות, ריור, חנק, שיעול, חוסר שליטה על האוכל – יכולים לגרור בעיות בליעה ולגרום לדלקת ריאות מסכנת חיים. אין מספיק מודעות להפרעות הבליעה, גם בקרב המטופלים והמטפלים".

ד"ר גלית יוגב, פיזיותרפיסטית, מסרה כי 60% מחולי פרקינסון נופלים לפחות פעם אחת בשנה. "הנפילות יוצרות כדור שלג של אשפוזים, צורך בטיפולים בבית, עזרה של הביטוח הלאומי, נטילת תרופות. כל זה מוריד את איכות החיים של החולה וגם מוסיף עלויות לקופות. טיפולי פיזיותרפיה יכולים להוריד את העלויות ולשפר את איכות החיים. גורמי הסיכון לנפילות החולים לא זהים לגורמי הסיכון באוכלוסייה הכללית. הטיפול על כן הוא ייחודי וייעודי. חלק מהסיבות וגורמי הסיכון ניתנות לטיפול בפיזיותרפיה.

"כל החולים שאני מכירה זקוקים להרבה יותר טיפולים ממה שמקבלים מהקופות ומהמדינה. חלק מהחולים משלמים ומקבלים טיפולים משלימים אלו באופן פרטי. לכן היעד צריך להיות: להגדיל את מכסת הטיפולים שניתנות ל-54 טיפולים, כלומר טיפול שבועי במשך כל השנה. לא כל החולים חייבים לקבל טיפול בשלבים ההתחלתיים של המחלה. אפשר לטפל בהם בקבוצות. השנה נתחיל בפרויקט יחד עם עמותת חולי פרקינסון, כדי להדריך מטפלים ומלווים".

ח"כ איציק שמולי, שיזם את חידוש פעולת השדולה בכנסת, אמר: "קופות החולים יכולות לעשות הרבה יותר כדי לסייע לחולים. המצב שבו החולים צריכים - בנוסף להתמודדות שלהם עם המחלה - גם להיאבק עם הקופות, היא בלתי נסבלת".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרקינסון,  כנסת,  שדולה,  טיפול משלים,  דיון,  ח"כ איציק שמולי
תגובות