טרנסג'נדרים

האם טיפולים הורמונליים לשינוי מין מעלים את הסיכון לגידולים שפירים במוח?

החוקרים השוו את ההיארעות של גידולים שפירים במוח בקרב טרנסג'נדרים שקיבלו טיפול הורמונלי לשינוי מין עם ההיארעות של אותם גידולים באוכלוסייה הכללית באירופה ובהולנד בפרט

24.07.2018, 12:01
גידול שפיר (אילוסטרציה)
גידול שפיר (אילוסטרציה)

גידולים שפירים במוח עשויים להיות תלויי הורמונים. על מנת ליצור מאפיינים גופניים רצויים כחלק מתהליך שינוי מינוי, המטופלים מקבלים לעיתים טיפול בהורמוני מין, אשר פעמים רבות ניתנים במינון גבוה יותר מהמינון הניתן למטופלים עם היפוגונדיזם.

נכון להיום, לא בוצעו מחקרים הבודקים את תופעות הלוואי לטווח הארוך המתפתחות בעקבות טיפולים הורמונליים. במחקר הנוכחי, החוקרים השווו את ההיארעות של גידולים שפירים נפוצים במוח: מנינגיומות, אדנומות בהיפופיזה (מפרישות ולא מפרישות) ושאונומות וסטיבולריות בקרב טרנסג'נדרים המקבלים טיפול הורמונלי לבין ההיארעות המדווחות באוכלוסייה הכללית ההולנדית או האירופאית.

המחקר בוצע במרכז רפואי בהולנד בשם VU University Medical Centre וכלל 2,555 נשים טרנסיות (חציון הגיל לתחילת טיפול הורמונלי היה 31 שנים, טווח בין רבעוני: 23-41) ו-1,373 גברים טרנסים (חציון הגיל לתחילת טיפול הורמונלי היה 23 שנים, טווח בין רבעוני: 18-31) שנמצאו במעקב במשך 23,935 ו-11,212 שנות אדם, בהתאמה. החוקרים חישבו את שיעורי ההיארעות המתוקנים עבור הופעה של כל גידול בנפרד.

בקרב נשים טרנסיות (נולדו במין זכר אך מגדירות את עצמן כאישה מבחינת זהות), הופיעו שמונה מנינגיומות, אדונמה לא מפרישה בהיפופיזה אחת, תשע פרולקטינומות ושתי שאונמות וסטיבולריות. תוצאות המחקר הראו שההיארעות של מנינגיומות הייתה גבוהה יותר בקרב נשים טרנסיות בהשוואה לאוכלוסיית הנשים הכללית באירופה (יחס היארעות מתוקנן 4.1, רווח בר סמך 95%: 1.9-7.7) ויותר בהשוואה לאוכלוסיית הגברים (11.9, 5.5-22.7). באופן דומה למנינגיומות, נמצא שפרולקטינומות מופיעות יותר בקרב נשים טרנסיות בהשוואה לאוכלוסיית הנשים הכללית בהולנד (4.3, 2.1-7.9) ובהשוואה לגברים (26.5, 12.9-48.6). חשוב לציין כי מרבית הנשים עברו כריתת אשך אך עדיין השתמשו בתרופה פרוגסטרונית אנטי אנדרוגנית בשם cyproterone acetate בזמן האבחנה.

בקרב גברים טרנסים (נולדו במין נקבה אך מגדירים את עצמם כגבר מבחינת זהות), הופיעו שני מקרים של somatotrophinomas, שיעור גבוה יותר ממה שצופה על בסיס שיעורי ההיארעות באוכלוסייה הכללית באירופה (שיעורי היארעות בקרב נשים = שיעורי היארעות בקרב גברים; יחס היארעות מתוקנן 22.2, 3.7-73.4).

מסקנות החוקרים היו כי טיפול באמצעות הורמוני מין לצורך שינוי מין קשור לסיכון גבוה יותר לפתח מנינגיומות ופרולקטינומות בקרב נשים טרנסיות, מה שעשוי להיות קשור לשימוש ב-cyproterone acetate, וסיכון גבוה יותר ל-somatotrophinomas בקרב גברים טרנסים. מכיוון שמדובר במצבים יחסית נדירים, נראה כי אין צורך בביצוע של בדיקות סקר שגרתיות לגידולים הללו (כמו למשל מדידות פרולקטין בשגרה לזיהוי פרולקטינומות).

מקור: 

Nota, N.M. et al. (2018) Brain 141,7.

נושאים קשורים:  טרנסג'נדרים,  שינוי מין,  טיפול הורמונלי,  גידול מוח שפירים,  מנינגיומה,  היפופיזה,  פרולקטין,  מחקרים
תגובות