MS

האם ניתן לחזות טרשת נפוצה באמצעות סמנים ביולוגיים בנוזל חוט השדרה?

החוקרים זיהוי כי רמות החלבון homeobox protein Hox-B בנוזל חוט השדרה גבוהות באופן מובהק סטטיסטית באנשים שהתקדמו מתסמונת מבודדת קלינית לטרשת נפוצה לעומת אנשים שנותרו עם תסמונת מבודדת קלינית וייתכן וזיהוי חלבון זה יכול לסייע בקבלת החלטות קליניות

נוזל עמוד השדרה, Cerebrospinal fluid (צילום: אילוסטרציה)

טרשת נפוצה מתחילה לעיתים קרובות בצורה של תסמונת מבודדת קלינית (clinically isolated syndrome-CIS) ורק חלק מהמטופלים מתקדמים לטרשת נפוצה התקפית הפוגתית (RRMS). סמנים ביולוגיים המנבאים מעבר מ-CIS לטרשת נפוצה נחוצים לצורך קבלת החלטות קליניות נכונות.

על מנת לזהות חלבונים מנבאים בנוזל חוט השדרה, החוקרים ניתחו דגימות ממטופלים עם התקף ראשון של CIS אשר התקדמו בהמשך ל-RRMSי(CIS-MS- 23 מטופלים) ומטופלים שנותרו עם CISי(CIS-CIS- 19 מטופלים) במהלך תקופת מעקב של חמש שנים. ניתוח דגימות נוזל חוט השדרה בוצע באמצעות בדיקת liquid chromatography tandem-mass spectrometry ואומתה באמצעות ELISA. אנליזה פרוטאומית דיפרנציאלית חסרת תווית של נוזל חוט השדרה סייע לזהות 637 חלבונים ומתוכם 132 היו בעלי מובהקות סטטיסטית. בדיקות נוספות עם תוכנת ingenuity pathway analysisי(IPA) הובילו לזיהוי שלוש רשתות מסלולים אשר היו מורכבות בעיקר מחלבונים המעורבים בתגובה דלקתית, גדילה תאית ופרוליפרציה רקמתית. רמות בנוזל חוט השדרה של ארבעת החלבונים בעלי הדיפרנציאציה הרבה ביותר אשר היו שייכים לרשת הפרוליפרציה התאית chitinase-3-like protein 1י(CHI3L1), יtumor necrosis factor receptor superfamily member 21 (TNFRSF21), homeobox protein Hox-B3 (HOXB3), iduronate 2-sulfataseי(IDS) נמדדו על ידי בדיקת ELISA. רמות בנוזל חוט השדרה של HOXB3 היו גבוהות באופן מובהק סטטיסטית בקבוצת ה-CIS-MS.

תוצאות אלו מדגימות כי תפקוד תאי ופרוליפרציה רקמתית מופרעים בטרשת נפוצה כבר באירוע הקליני הראשון. HOXB3 הגיח כסמן ביולוגי חדש אשר יכול לסייע בניבוי מעבר מתסמונת מבודדת קלינית לטרשת נפוצה.

מקור: 

Timirci-Kahraman, O. et al.  (2018) Acta Neurologica Belgica .https://doi.org/10.1007/s13760-018-0954-4

נושאים קשורים:  MS,  טרשת נפוצה,  סמנים פרוגנוסטיים,  נוזל חוט השדרה,  HOXBB3,  ELISA,  מחקרים
תגובות