חדשות

הנחיות החברה ליל"ד יפורסמו השבוע בספר המרכז את הידע הקיים על המחלה

פרופ' עדי לייבה, יו"ר החברה הישראלית ליתר לחץ דם: "עשינו אינטגרציה עם ההנחיות האירופאיות והאמריקאיות בהתאמה לישראל. יישום ההנחיות יביא לירידה בהתקפי הלב, בפרפור עליות ובשבץ מוחי"

בדיקת לחץ דם. אילוסטרציה

החברה הישראלית ליתר לחץ דם מוציאה הנחיות חדשות לטיפול ביתר לחץ דם ומצפה שעם יישום ההנחיות תחול ירידה בשיעור אירועי השבץ המוחי והתקפי הלב.

ההנחיות יוצגו מחרתיים (ד') בכנס שיתקיים בכפר המכביה ובו גם יושק ספר שבו מרוכז כל הידע הקיים כיום על מחלת יתר לחץ דם ועל התחלואה העולמית והמוות עקב כך.

פרופ' עדי לייבה, יו"ר החברה הישראלית ליתר לחץ דם ומנהל המכון למחלות כליה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד, אמר לקראת הכנס: "בשקט ובהתמדה אנו טורחים מאז כשנה צוות של 38 מומחים מובילים ביתר לחץ דם, מומחים בפנימית, בילדים, ברפואת משפחה, במחלות כליה, במחלות לב ובהפרעות הורמונליות, על התקנת הספר הזה שמרכז את כל הידע הקיים היום על המחלה, שהיא הסיבה העולמית מספר אחת לתחלואה ולמוות - יתר לחץ דם".

"הספר יושק יחד עם ההנחיות החדשות בכנס רפואי חגיגי בכפר המכביה השבוע (רביעי, 26.12)", ציין ד"ר שוקי לשם, מנהל מרפאה ליתר לחץ דם, מחוז חיפה והצפון, מארגן הכנס ומעורכי הספר.

על פי הנתונים בישראל, שיעור יתר לחץ הדם בקרב גילאי 34-21 עומד על 3.4% בגברים ו־3.5% בנשים, ומעל גיל 65 מגיע ל־51.6% בגברים ו־60.2% בנשים.

"יש יותר מדי התפשרות בהקשר ליתר לחץ דם", אמר פרופ' לייבה. "פעמים רבות, חולים ורופאים מקבלים ערכי לחץ דם גבוהים כביטוי של גיל, לחץ נפשי, או אפקט חלוק לבן ואסור לעשות זאת. כאשר לחץ הדם איננו מאוזן, הנזק המצטבר לכלי הדם הוא עצום. ההנחיות החדשות מתוות לכן בדיוק את דרכי האבחון והמדידה, במרפאה ובייחוד מחוץ למרפאה, ומציגות יעדים חדשים לטיפול התרופתי. אני מאמין שיישום ההנחיות יביא לירידה בהתקפי הלב, בפרפור עליות, שבץ מוחי, דמנציה והגעה לדיאליזה".

עוד ציין פרופ' לייבה: "לא רצנו לפרסם הנחיות מיד אחרי פרסום ההנחיות האמריקאיות והאירופאיות בנושא הזה. למדנו אותן ועשינו אינטגרציה שמתאימה לישראל. בכך שהיינו סבלניים, רק השגנו יתרון.

"צריך להבין, רופאי המשפחה הם שעומדים בחזית הרפואה. יצא לי לפגוש באשדוד, במסגרת העבודה בבית חולים המשולב היטב בקהילה, רופאי משפחה מצוינים. אנחנו נותנים להם את הכלים כדי להוריד את לחץ הדם יותר משהורדנו אותו בעבר. איך אמר וינסטון צ'רצ'יל? 'הבו לנו כלים ואנו נעשה את המלאכה'. המלאכה מרובה ומרבית החולים ייהנו מהורדה נוספת של לחץ הדם, ולא יסתפקו בהורדה ל-140/90".

על פי ההנחיות העדכניות: לחץ דם אופטימלי איננו עולה על 120/80, מצב תקין: 130/85 ולחץ דם של 140/90 נחשב לגבוה.

ההנחיות מפרטות כיצד על הצוות הרפואי לבצע את המדידות במרפאה (שימוש בסטטוסקופ) ובשתי הידיים, כשהנבדק יושב רגוע על כיסא במשך חמש דקות, רגליו על הרצפה וגבו נשען; כמו כן יש להימנע מקפאין, פעילות גופנית ועישון לפחות 30 דקות לפני המדידה. מומלץ שהמטופל ימדוד לחץ דם בביתו פעמיים בבוקר מיד לאחר ההשכמה ולפני נטילת תרופות, ופעמיים בערב – במשך שלושה עד שבעה ימים ברציפות ולבצע רישום כל המדידות של לחץ הדם והדופק כדי להציגן לרופא המשפחה. מומלץ לבצע בדיקת דם אחת לשנה, לפחות.

כמו כן יכללו ההנחיות שיוצגו בכנס כיצד לבצע בירור רפואי כאשר נקבעה אבחנה ליתר לחץ דם והבירור יכלול בדיקת אק"ג ובדיקות הכוללות ספירת דם, בדיקת שתן, שומנים ואיתור מוקדם של סוכרת (המוגלובין HbA1c) אצל חולים שבהם קיים חשד. הבירור יכלול אקו לב, אולטרסאונד של הבטן, דופלר עורקי כליה, בדיקה במעבדת שינה ובדיקות שנועדות לאתר מחלות הגורמות ליתר לחץ דם.

כמו כן כוללות ההנחיות כיצד לטפל בבעיה הן בצריכת מזון ואיזה טיפול תרופתי - שילובי תרופות - יתאים לחולה. פרק נפרד עוסק במסמך ההנחיות לגבי יתר לחץ דם בילדים.

נושאים קשורים:  יתר לחץ דם,  פרופ' עדי לייבה,  החברה הישראלית ליתר לחץ דם,  הנחיות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.12.2018, 20:30

פרופ' ליבה משכמו ומעלה, מומחה, אנושי, צנוע.

28.12.2018, 23:46

הרופא מספר 1

אנונימי/ת
29.12.2018, 19:11

את אשתו?

28.12.2018, 23:46

הרופא מספר 1

29.12.2018, 23:44

כיצד ניתן להגיע לנוסח המדובר? להנחיות החדשות שיצאו?
תודה מראש