קרישה

גילוי של סמנים ביולוגיים חדשניים בפלזמה לחיזוי היארעות עתידית של פקקת ורידים תסחיפית בספקטרומטר מסה

במחקר רטרוספקטיבי זה, השתמשו החוקרים בשיטות פרוטאומיות כדי להעריך פוטנציאל מנבא ל-VTE של חלבוני פלזמה שונים מבדיקות שנלקחו לפני שחלק מהמדגם חוו אירועי VTE

פקקת ורידים, venous thromboembolism (צילום: אילוסטרציה)

טיפול מניעתי בנוגדי קרישה עשוי להפחית משמעותית את ההיארעות של פקקת ורידים תסחיפית (VTE) אך הוא נושא עמו סיכון משמעותי לדימום חמור. לכן, זיהוי של מטופלים בסיכון גבוה ל-VTE דרך השימוש בסמנים ביולוגיים מנבאים יכול לתרום להשגת יחס חיובי של תועלת לנזק בטיפול מניעתי זה.

כדי למצוא סמנים ביולוגיים מנבאים אלה, החוקרים ערכו מחקר מקרה-ביקורת הכולל 200 משתתפים בעוקבת טרומסו (Tromsø Study), מדגם מבוסס אוכלוסייה, בו נאספו דגימות דם לפני שאירועי ה-VTE התרחשו. לאחר מכן, במטרה לחקור את פרוטאום הפלזמה של כל משתתף השתמשו בסיווג פרוטאומי מבוסס בחירת פרקורוסורים סינכרונית בלתי-ממוקדת עם תגיות מסה טנדם בספקטרומטר מסה (untargeted tandem mass tag‐synchronous precursor selection‐mass spectrometryי[TMT‐SPS‐MS3]).

החוקרים מצאו שמתוך 501 החלבונים שאותרו במספר מספיק של דגימות כדי לאפשר ניתוח מרובה-משתנים - 46 חלבונים נמצאו באסוציאציה למצב VTE מקרה-ביקורת עם ערכי-P מתחת לסף המובהקות של 0.05. מבין הסמנים הביולוגיים המועמדים, המנבאים החזקים ביותר לפי מובהקות סטטיסטית היו טרנסתירטין (transthyretin), חלבון Z תלוי בויטמין Kי(vitamin K‐dependent protein Z) ודה-גליקאז חלבון/חומצת גרעין DJ-1י(protein/nucleic acid deglycase DJ‐1).

אם כך, באמצעות הגישה הבלתי-ממוקדת לסיווג חלבוני פלזמה התגלו מועמדים ביולוגיים מנבאים חדשים ל-VTE שאיששו מועמדים מדווחים בעבר. ממצא זה מספק תמיכה רעיונית לתוקף המחקר. בעתיד ייערך מחקר מקרה ביקורת גדול יותר במטרה לאשש את הממצאים הנוכחיים.

מקור: 

S.B Jensen, at al. (2018). Journal of Thrombosis and Haemostasis. 16 (9)

נושאים קשורים:  קרישה,  פקקת ורידים עמוקה,  איסכמיה,  שבץ,  גילוי,  stroke,  CVA,  PE,  DVT,  VTE,  clot,  פקקת ורידים תסחיפית,  מחקרים
תגובות