אפילפסיה

מודל חדש לניבוי אפילפסיה בילדים לאחר אירוע פרוקסיסמלי

החוקרים הצליחו לייצר מודל לניבוי אפילפסיה, בעל יכולת הבדלה מצוינת, בילדים שחוו לפחות אירוע פרוקסיסמלי אחד, על בסיס מאפיינים קליניים ו-EEG

02.01.2019, 14:29
תרשים בדיקת גלי מוח, אפילפסיה (צילום: אילוסטרציה)

הפרופיל הקליני של ילדים אשר חוו אירועים שעשויים להיות פרכוסים הוא מגוון מאוד והבדיקות האבחנתיות הקיימות כיום הן מוגבלות מבחינת רמת הדיוק שלהן.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לפתח מודל ניבוי תקף שיוכל לקבוע את הסיכון לאפילפסיה של הילדות באמצעות שילוב המידע שנאסף בייעוץ הראשוני.

החוקרים אספו באופן רטרוספקטיבי מידע בנוגע ל-451 ילדים אשר ביקרו במרפאות החוץ בבית החולים לצורך בדיקות אבחנתיות בעקבות אירוע פרוקסיסמלי אחד לפחות. כל הילדים שהשתתפו במחקר ואובחנו באפילפסיה או נותרו ללא אבחנה וודאית, היו בתקופת מעקב של שנה אחת לפחות.

החוקרים השתמשו במאפיינים קליניים (מין, גיל בזמן הפרכוס הראשון, תיאור האירוע והיסטוריה רפואית) ובדו"ח ה-EEG כמשתנים מנבאים בבניית מודל של רגרסיה לוגיסטית רב משתנית. בנוסף, הביצועים של המודל תוקפו ע"י שימוש בעוקבה חיצונית (n=187).

יכולת ההבדלה של המודל הייתה מעולה, עם ROCי(receiver operating characteristic curve) של 0.86 (רווח בר סמך 95%: 0.80-0.92), יחס מנבא חיובי (PPV - positive predictive value) של 0.93 (רווח בר סמך 95%: 0.83-0.97) ויחס מנבא שלילי (NPV - negative predictive value) של 0.76 (רווח בר סמך 95%: 0.70-0.80).

יכולת ההבדלה של המודל בתת אוכלוסייה מסוימת של ילדים ללא אבחנה מוחלטת לאחר הבירור הקליני הראשוני הייתה טובה, עם ROC של 0.73 (רווח בר סמך 95%: 0.58-0.87).

החוקרים הסיקו כי ייתכן שהמודל שתואר כאן הוא בעל ערך מכיוון שהמשתנים המנבאים יחד עם EEG בין התקפים, יכולים להיות זמינים כבר בייעוץ הראשון. בנוסף, קיימת אפליקציה אינטרנטית שמטרתה להקל על תהליך האבחון כאשר נתקלים בילדים עם אירועים פרוקסיסמליים עם חשד למקור אפילפטי.

מקור: 

Van Diessen, E. et al. (2018) Pediatrics 142,6.

נושאים קשורים:  אפילפסיה,  אירוע פרוקסיסמלי,  מודל ניבוי,  יכולת הבדלה,  מחקרים
תגובות