מלנומה

הגנה בפני השמש לאחר אבחון סיכון גבוה למלנומה ראשונית

שינויים בהרגלי הגנה בפני השמש לאחר אבחון סיכון גבוה למלנומה ראשונית נוספת

משתזפים בשמש (צילום: אילוסטרציה)

שורדי מלנומה הם בסיכון גבוה למלנומות ראשוניות נוספות. מטרת המחקר הייתה להעריך התנהגות בשמש לאחר אבחון מלנומה והיחס למלנומות ראשוניות נוספות.

לצורך כך החוקרים ניתחו סטטיסטית התנהגויות מניעתיות שדווחו בזמן האבחון וכל 6 חודשים למשך שנתיים לאחר האבחון במטופלים עם מלנומה שלב IB או II. קשר בין התנהגויות והסיכון למלנומות נוספות נקבע על ידי שימוש ברגרסיית cox.

בקרב 448 גברים ו-341 נשים, שימוש בקרם הגנה חולק ל-3 סוגים: לעולם לא משתמשים (26% מהגברים ו-12% מהנשים), שימוש לעיתים (35% מהגברים ו-29% מהנשים) ועלה לשימוש לעיתים תכופות יותר (39% מהגברים ו-59% מהנשים). רובם הפחיתו את החשיפה לשמש אך ב-82% מהגברים ו-69% מהנשים היא נשארה גבוהה.

גברים, מעשנים, ופחות משכילים, אלו שהשתזפו ואלו שלא בדקו את עורם היו בסבירות גבוהה יותר להיות בהגנה בלתי מספקת. מטופלים עם היסטוריה של מלנומה לפני המחקר הכפילו את הסיכון שלהם למלנומה נוספת במהלך השנתיים הקרובות אם השימוש בקרם הגנה הינו הולם (יחס סיכונים, 2.45; רווח בר-סמך 95%, 1.00-6.06).

לסיכום, תוצאות המחקר עשויות לסייע לקלינאים בזיהוי מטופלים שאינם מוגנים כראוי בפני השמש ולספק מידע בנוגע לייעוץ למטופלים.

מקור: 

Von-Schuckmann, L.A. et al. (2018) Journal of the American Academy of Dermatology. 80(1)

נושאים קשורים:  מלנומה,  התנהגות,  חשיפה לשמש,  הגנה בפני השמש,  מחקרים
תגובות