חדשות

תרופה לחולי איידס תרמה לשיפור יכולת קוגניטיבית בסובלים משבץ מוחי

צוות מחקר ישראלי וחוקרים מ-UCLA גילו כי תרופה הניתנת לחולי איידס לעצירת הרס המערכת החיסונית מעכבת גם את הדעיכה הקוגניטיבית בסובלים משבץ מוחי ומחבלות ראש טראומטיות

צוות מחקר ישראלי יחד עם חוקרים מ-UCLA גילה כי תרופה הניתנת לחולי איידס כדי לעצור את הרס המערכת החיסונית שלהם נמצאה יעילה גם כדי לעכב את הדעיכה הקוגניטיבית אצל הסובלים משבץ מוחי וחבלות ראש טראומטיות. דו"ח על המחקר פורסם בפברואר במגזין Cell.

הישראלים שנטלו בו חלק הם פרופ' אסתי שהמי מהמכון למדעי התרופות בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית וחברות הצוות שלה ד"ר דליה שבשוב, ד"ר סיגל לירז-זלצמן ואפרת קסנר. הניסוי בישראל בוצע במחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי איכילוב על ידי פרופ' נתן בורנשטיין, פרופ' עמוס קורצ'ין וד"ר עינור בן אסייג והמעקב אחרי חולי השבץ נעשה באותו בית חולים על ידי פרופ' נעמי כץ ואפרת קליפ.

פרופ' שהמי מסרה: "החלבון CCR5 מצוי על פני תאים השייכים למערכת החיסונית ומפעיל תגובה תאית נוגדת דלקת. אצל חולי איידס, הנגיף -HIV חודר לתאים אלה באמצעות אותו חלבון וכך הוא תורם בהרס המערכת החיסונית. בנוסף לקריסת המערכת החיסונית, הנזק המוכר יותר לו גורם החלבון הוא פעילותו של CCR5 המתבטאת גם על תאי עצב במוח.

פרופ' אסתי שהמי, "הקולטן 5CCR הוא אתר חדש כיעד לטיפול תרופתי. חסימתו עשויה לתרום לשיפור ההחלמה של נפגעי שבץ וטראומה"

"באחרונה גילה צוות החוקרים מ-UCLA שהפעלת חלבון זה במוח גורמת לדעיכה קוגניטיבית המתאפיינת בירידה בזיכרון ובכושר הלמידה. תופעה זו היא גם חלק מהותי בביטוייה של מחלת האיידס. עיכוב פעילותו של אותו חלבון מגביר תהליכי זיכרון וביטוי יתר שלו גורם לירידה בזיכרון. במחקר התברר כי התרופה מרווירוק, הנכללת בקוקטייל התרופות שמקבלים חולי איידס, חוסמת את פעילות ה-CCR5 ובכך עוצרת את חדירות הנגיף לתוך התאים. חולי האיידס מטופלים בה במטרה לעצור את הרס המערכת החיסונית שלהם אלא שהיא גם יעילה בעיכוב הדעיכה הקוגניטיבית כיוון שהיא פועלת על אותו חלבון מזיק".

קבוצת החוקרים הישראלית-אמריקאית מצאה כי התרופה המאושרת כאמור לטיפול בחולי איידס ושתפקידה לעכב את פעילות החלבון CCR5, תורמת גם לשיפור ניכר במדדים הקוגניטיביים אצל נפגעי שבץ מוחי וחבלות ראש טראומטיות שאינם חולי איידס.

פרופ' שהמי: "ידוע מהספרות המקצועית כי לחלבון CCR5 קיימת מוטציה ושכיחותה באוכלוסיה היהודית גבוהה במיוחד בהשוואה לאוכלוסיות האחרות (כ-15%). מוטציה זו מקטינה את פעילות אותו חלבון הנדון - כלומר עשויה להקטין את הפגיעה בזיכרון ובלמידה, ונפגעי שבץ או טראומה שהם נשאי מוטציה זו עשויים להחלים במידה טובה יותר לאחר הפגיעה.

"במקביל לניסויי המעבדה שקיים הצוות שלי, פניתי לחוקרים מהמחלקה הנוירולוגית ב'איכילוב' שערכו מחקר ארוך טווח בחולי שבץ ועקבו אחרי תפקודם הקוגניטיבי לאורך זמן. הצענו לבדוק בנתונים הקיימים במאגר החולים מי ביניהם נשא של המוטציה והאם ניתן למצוא קורלציה בין ההחלמה במצב הקוגניטיבי לאחר השבץ לבין הימצאות המוטציה.

"ואכן, בדיקה לנוכחות המוטציה בכלל החולים שנבדקו העלתה שכ-15% הם נשאים, וכפי שציפינו, קבוצת חולים זו הדגימה שיפור ניכר יותר במדדים של למידה וזיכרון בהשוואה לכלל החולים. כך מצאנו שהקולטן 5CCR הוא אתר חדש כיעד לטיפול תרופתי. חסימתו עשויה לתרום לשיפור ההחלמה של נפגעי שבץ וטראומה. עד היום אין בנמצא טיפול תרופתי יעיל למצבים הללו. בשלב זה, מודגש, הממצאים הושגו במחקר".

פרופ' שהמי וצוותה נוטלים חלק במחקר רב מוסדי במימון קרן שלדון ומרים אדלסון,

AMRF - Adelson Medical Research Fuondation, שמטרתו לקדם טיפול בפגיעות של מערכת העצבים המרכזית כמו שבץ מוחי וחבלות ראש.

נושאים קשורים:  פרופ' אסתי שהמי,  ד"ר דליה שבשוב,  ד"ר סיגל לירז-זלצמן,  פרופ' נתן בורנשטיין,  פרופ' עמוס קורצ'ין,  ד"ר עינור בן אסייג,  פרופ' נעמי כץ,  שבץ מוחי,  חבלות ראש,  תרופה לאיידס,  מרווירוק,  חדשות
תגובות