גלטירמר אצטט

בטיחות של תרופות המשנות את מהלך המחלה בנשים הרות עם טרשת נפוצה

השימוש בתרופות המשנות את מהלך המחלה בנשים הרות עם טרשת נפוצה, אינו מסוכן

נטילת תרופות בהריון (צילום: אילוסטרציה)

מטרת החוקרים הייתה לתאר את דפוסי השימוש השונים ואת הבטיחות היחסית של תרופות המשנות את מהלך המחלה (disease modifying therapies = DMTs), בנשים הרות הלוקות בנוסף בטרשת נפוצה.

החוקרים איתרו את כל ההריונות במאגר Truven Health Marketscan® Commercial Claims and Encounters Database בין השנים 2011-2015. עבור אותם הריונות, איששו החוקרים כי הנבדקת הייתה חולה בטרשת נפוצה טרם הלידה. התיקים הרפואיים היו הן מאשפוז והן מהקהילה. החוקרים חישבו את אחוז הנשים שקיבלו תרופות משנות מהלך מחלה בתקופת ההריון. עבור נשים אלו, הם העריכו את יחסי הסיכונים לתוצאים הבאים: הפלה ספונטנית, זיהום, ניתוח קיסרי, לידה מוקדמת, עיכוב גדילה עוברי, רעלת הריון ומומים מבניים חמורים, בהתאם לחשיפה לתרופות.

החוקרים מצאו שמתוך 984,058 הריונות, 1,649 היו של נשים עם טרשת נפוצה. 35% מנשים אלו קיבלו מרשם לתרופות המשנות את מהלך המחלה, ב-90 הימים לפני הכניסה להריון. החוקרים מצאו כי השימוש בתרופות פחת במהלך ההריון, אך עלה שוב לאחר הלידה. התרופות גלטירמר אצטט ואינטרפרון בטא היו בשימוש הנפוץ ביותר. הריונות עם או ללא חשיפה מוקדמת לתרופות היו בעלי סיכון זהה לתוצאים הנ"ל, גם בהשוואה להריונות של נשים ללא טרשת נפוצה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי בערך שליש מהנשים עם טרשת נפוצה בארצות הברית, המושפעות מפרסומות, משתמשות בתרופות משנות מהלך מחלה טרם הכניסה להריון. לטענת החוקרים, לא נראה כי טרשת נפוצה בפני עצמה, או עצם השימוש בתרופות בשלב מוקדם בהריון, קשורים לסיכון מוגבר לתוצאי ההריון שתוארו.

מקור: 

MacDonald, S.C. et al. (2019). Pharmacoepidemiology and Drug Safety. https://doi.org/10.1002/pds.4735

נושאים קשורים:  גלטירמר אצטט,  אינטרפרון בטא,  טרשת נפוצה,  הריון,  תרופות משנות מהלך מחלה,  מחקרים
תגובות