חדשות

משחק רשת גלובלי הפך למחקר המעשי הגדול ביותר אי פעם בדמנציה

משחק וידיאו בסמארטפון, בהשתתפות למעלה מארבעה מיליון גיימרים, סייע בזיהוי שלבים מוקדמים של אלצהיימר ברמת דיוק טובה מבדיקה רפואית מקובלת

להזיז את הסירות. משחק וידיאו בסמארטפון. אילוסטרציה

משחק וידיאו בסמארטפון יכול לסייע בזיהוי שלבים מוקדמים מאוד של אלצהיימר באופן ששום בדיקה רפואית קיימת איננה יכולה. כך נטען בדו"ח מחקר חדש שפורסם בסוף השבוע שעבר ב"רשומות האקדמיה האמריקנית למדעים" (PNAS).

מחברי הדו"ח מסרו כי הם השתמשו באפליקציה בשם Sea Hero Quest לצורך ניטור כיצד שחקני הווידיאו ("גיימרים") עם וללא פרדיסופוזיציה – נטייה גנטית מוקדמת לאלצהיימר – מנווטים על צג הטלפון החכם בעולם וירטואלי, זה הנראה להם במסגרת אותו משחק וידיאו, כאשר הם משתמשים באגודליהם לצורך הנעת סירה קטנה דרך סדרה של מבוכים ימיים.

"סוג זה של מבדק הוא מהותי מאחר שניווט מרחבי נראה כגורם קריטי בזיהוי קדם-קליני של אלצהיימר", נכתב בדיווח לכתב העת המדעי המוערך.

התברר כי שחקני וידיאו עם סיכון גנטי גבוה לאלצהיימר בחרו במהלך המשחק על צג הסמארטפון מסלולים פחות יעילים להנעת הסירה כדי להגיע לנקודות ביקורת הפזורים במסלולי המבוך. יתרה מזאת, דפוסי התנועה זוהו בקרב אותם גיימרים הנכללים ב"פול" הסיכון הגנטי ושטרם הציגו בעיות זיכרון אחרות מאחר שביטויי האלצהיימר שלהם עדיין בראשית התהוותם.

עורכי המחקר הגיעו למסקנה כי ממצאי הבדיקה הזאת שוות ערך לחמש שעות של מחקר מעבדתי, עבור כל שתי דקות של משחק וידיאו. מסקנה זאת מבוססת על ניתוח צבר נתונים גדול במיוחד וסקר שנערך בקרב כמה אלפי שחקני וידיאו מקוון המהווים רשת גלובלית פעילה במשחק הזה.

בעקבות הממצאים סבור צוות המחקר כי ניתן יהיה להשתמש במשחקי מחשב וידיאו דומים לשם אבחונים עתידיים של מחלות מוח שונות וגם לשם יצירת תכניות טיפול באמצעות תרופות יעילות יותר מאלו הקיימות כיום.

בדיווח נמסר כי משתתפי המחקר השתמשו בסוגים הפופולריים ביותר של סמארטפונים – אפל ואנדרואיד, בעיקר בבריטניה. בסך הכל 27 אלף גיימרים בני 75-50 – קבוצה הנחשבת לבעלת הסיכון המוגבר לפיתוח תסמיני אלצהיימר בתוך עשור מהיום – שהחלו במשחק המקוון הזה ועד מהרה גדלה הרשת הפעילה הזאת לכדי 4.3 מיליון שחקני וידיאו שהתחרו ביניהם בהנעת הסירה בתוך המבוכים הימיים הוירטואליים. "אפשר לומר שבכך ביצענו את המחקר המעשי הגדול ביותר אי פעם בנושא הקשור בדמנציה", סיכמו את הניסוי המחבר הראשי של הדו"ח גיליאן קפלן והחוקר הראשי ד"ר מייקל הורנברגר, שניהם מיוניברסיטי קולג' בלונדון.

את ממצאי הבדיקות הללו השוו החוקרים עם ביצועי בדיקות מעבדה לאלצהיימר שעברו 60 איש וכן עם 31 שאצלם נתגלה הגן APOE4 המשמש סמן לסיכון מוגבר לאלצהיימר. כל אלה אל מול 29 שחקני וידיאו שאין להם כלל גן זה.

עורכי הניסוי הסבירו כי הבדיקה באמצעות משחק הווידיאו שונה ממבדקי הזיכרון והקוגניציה הקליניים המקובלים לצורך אבחון אלצהיימר, בין שמדובר בראשית המחלה או בטרם התפתחותה. כיום מבדקי אבחון לדמנציה מבוססים על בחינת תסמינים של בעיות זיכרון. "אלא שכיום אנחנו כבר יודעים שבעיות אלו צצות כאשר המחלה למעשה כבר נמצאת במסלול התקדמותה. לכן משחק הווידיאו החדש הראה כי כאשר נראים קשיים בניווט מרחבי, אלה הם סימנים מוקדמים לתסמיני זיכרון".

נושאים קשורים:  משחקי מחשב,  גיימרים,  מציאות מדומה,  דמנציה,  אלצהיימר,  חדשות,  אבחון אלצהיימר
תגובות