חדשות

מספר הסובלים מדמנציה גדל מדי שנה בעולם בעשרה מיליון איש

ארגון הבריאות העולמי צופה שבתוך 30 שנה שיעור האנשים הזקנים עם דמנציה יוכפל כדי פי שלושה ולכן יש לעשות הכל כדי להפחית בסיכון לבעיה הרפואית

מחלת אלצהיימר, דמנציה, אובדן זיכרון. אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי פרסם בשבוע שעבר לראשונה הנחיות לגופי הבריאות והרפואה בהקשר לדמנציה ובמסמך שפרסם גם נמסר כי שיעור הדמנציה עולה במהירות רבה וכבר עתה הבעיה הרפואית משפיעה על חייהם של כ-50 מיליון בני אדם. היא גורמת להם לנכות ולתלות באנשים אחרים שבסביבתם והופכת לנטל כלכלי כבד על מדינות. על פי הערכה חדשה: ההוצאות על טיפול בדמנציה צפויות לנסוק עד שנת 2030 לכדי שני טריליון דולר בשנה בכל העולם.

במסמך מודגשים דרכים להפחתת סיכון לדמנציה: פעילות גופנית קבועה, הימנעות מוחלטת מעישון, הימנעות מצריכת אלכוהול בכמות גדולה שיש בה נזק, הקפדה על משקל גוף יציב, צריכת פריטי מזון בריאים ושמירה על מדדי לחץ הדם המוגדרים כבריאים וטיפול בבעיית כולסטרול וברמות גבוהות של סוכר בדם. גם לגורמים גנטיים השפעה על סיכון לדמנציה, או לפחות על האטת קצב הופעת תסמיניה באוכלוסיית הקשישים.

בליעת ויטמינים לא תורמת למניעת דמנציה. מחקרים קודמים הצביעו על כך ששינוי באורחות החיים עשוי למנוע כדי כמעט שליש ממקרי הדמנציה. כן מומלץ על פי מחקרים שונים – הגם שאין בנושא זה עדיין ראיות מוצקות – לקיים שגרת "תרגול מוח" כמו מילוי תשבצים או משחקי מחשב. אין עדיין הוכחות גם לגבי הטיעון שניתן לעצור או להאט בהתפתחות הדמנציה באמצעות קשרים חברתיים.

ארגון הבריאות העולמי צופה שבתוך 30 השנים הבאות שיעור האנשים הזקנים עם דמנציה יוכפל כדי פי שלושה ולכן יש לעשות הכל כדי להפחית בסיכון לבעיה הרפואית. "נתונים מבוססי ראיות מדעיות מעלים, כפי שחשדנו, שמה שטוב לשמירה על בריאות הלב טוב גם לשמירה על בריאות המוח", התבטא מנכ"ל ה-WHO, ד"ר טדרוס אדהנום גבריזוס.

הדו"ח אמור לשמש מקבלי החלטות ורשויות במדינות השונות העוסקות בתכנון מערכות הבריאות, לפעול לשיפור האבחון והטיפול.

נושאים קשורים:  דמנציה,  אובדן זיכרון,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשות,  הזדקנות האוכלוסיה
תגובות