חדשות

מה חושבים רופאים בישראל על המתת חסד ואמירת אמת לחולים סופניים?

אם החוק היה מתיר זאת, רוב הרופאים בישראל היו מסייעים לחולים סופניים בהמתת חסד אך הם חלוקים בדעתם לגבי גילוי מלא של פרוגנוזה רפואית גרועה

אמירת אמת לחולה סופני. אילוסטרציה

בסקר שנערך בקרב 2,926 חברי ההסתדרות הרפואית נמצא שהרופאים בישראל נוטים לתמוך בסיוע לחולה סופני המבקש לסיים את חייו, אולם הם חלוקים בהתייחסותם לאמירת אמת לחולה שמצבו הרפואי חמור.

הסקר נערך בשיתוף עם המרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא ומכון גרטנר למחקרים אפידמיולוגיים ומדיניות בריאות והלשכה לאתיקה של הר"י.

בעוד שהחוק בישראל אוסר במפורשות השתתפות בהמתת חסד, הרי ש-58% מהרופאים שהשתתפו בסקר הזה הביעו תמיכה בסיוע לסיום החיים באם החוק היה מתיר להם זאת, ורק 31% מסתייגים מכך. במקביל, למרות שקיימות הנחיות ברורות לדבקות באמת, רק 47% מהנשאלים תמכו בגילוי מלא של פרוגנוזה רפואית גרועה.

עוד עלה מהסקר כי התמיכה באמירת אמת רווחת פחות בקרב רופאים מבוגרים לעומת רופאים צעירים, וגם בקרב רופאי משפחה לעומת רופאים אחרים.

התמיכה בסיוע לסיום החיים גבוהה יותר בקרב רופאים גברים מאשר בקרב הרופאות, וגבוהה יותר בקרב רופאים שהתחנכו בארץ לעומת אלה שהתחנכו בחו"ל.

שיעור גדול של הנשאלים בסקר הביעו תמיכה גם באמירת אמת וגם בסיוע לסיום החיים "ובכך", ציינו עורכי הסקר, "הדגימו עמדה המכבדת את האוטונומיה של המטופל, מקנה לו כלים לקבלת החלטות, וגם עוזרת לו במימוש החלטותיו".

קבוצה אחרת מקרב הנשאלים לא תמכה באמירת אמת אך הביעה תמיכה בנכונות לסייע לסיום החיים, "ובכך הדגימו עמדה של חמלה המנסה להגן על המטופל הן מהסבל הנפשי הכרוך בידיעת האמת והן מהסבל הגופני המלווה אדם בסוף חייו".

בעריכת הסקר נטלו חלק: ברוך ולן ארנונה זיו, גיורא קפלן, כרמית רובין, ירון קונלי, ד"ר תמר קרני וארנה טל. ממצאי הסקר התפרסמו ב- BMC Medical Ethics וכן ב"הרפואה".

נושאים קשורים:  מחלות סופניות,  המתת חסד,  פרוגנוזה,  חדשות,  רופאים בישראל,  טיפול פליאטיבי
תגובות
22.05.2019, 20:20

מה ההגדרה של סיוע לסיום החיים??

22.05.2019, 20:24

דריפ מורפיום?

לאלו שמעמידים פנים ד"ר דהאמשה
please google Dr. Kevorkian Jack USA, or DIGNITAS SWISS