חדשות

הצרפתי ואנסן לאמבר נותק ממכשירי ההחייאה לאחר שהיה צמח 11 שנה

המתת החסד של לאמבר ביום חמישי האחרון סיימה את הפרשה שהסעירה את צרפת, הוותיקן ואת הקהילה הרפואית הבינלאומית

ציוד החייאה. אילוסטרציה

ביום חמישי האחרון, בשעה 08:25 שעון פריז, בא הסוף לפרשה שהסעירה את צרפת וזכתה לתגובות רבות גם בקהילה הרפואית הבינלאומית שעקבה בדריכות אחרי ההתפתחויות.

ונסן לאמבר, שנמצא במצב של צמח מאז התאונה שבה נפגע ב-2008, נותק כשבוע לפני כן ממכשירי ההזנה וההנשמה בבית החולים בפריז שבו שהה וביום ה' נקבע מותו. הוריו הקתולים נאבקו שנים בדרישת אשתו וילדיו ל"המתת חסד פסיבית", אך כל נסיונותיהם, שזכו גם לתמיכת האפיפיור, כשלו.

לאמבר, בן 42 במותו, היה משותק בארבע גפיו. הוא סבל מפגיעה מוחית קשה בעקבות תאונת הדרכים ב-2008. הוריו הקשישים, קתולים מאמינים, דרשו שוב ושוב מבית המשפט הצרפתי להשאיר את בנם בחיים, בניגוד לעמדת רעייתו וחמשת ילדיו וגם בניגוד להמלצת הרופאים, שסברו כי הדבר האנושי ביותר לעשות הוא לתת לו למות.

וכך ביום שלישי, לפני כעשרה ימים, בעקבות פסיקה סופית בנושא הזה שניתנה בבית המשפט העליון בצרפת, הרופאים בבית החולים בעיר ריימס ניתקו את לאמבר ממכשירי ההזנה המלאכותית וההידרציה.

החוק הצרפתי מאשר "המתת חסד פסיבית" לחולים סופניים או לפצועים ללא סיכויי החלמה שחייהם תלויים במכשירים. ב-2014 רופאיו של לאמבר, כאמור בתמיכת אשתו וילדיו, החליטו להפסיק את ההזנה המלאכותית בהתאם לחוק. אלא שהוריו, אחיו למחצה ואחותו עתרו לבית המשפט והצליחו לדחות את ההחלטה. הם טענו שמצבו עשוי להשתפר כתוצאה מהטיפול.

מאבק ההורים במסגרת המערכת המשפטית בצרפת נמשך עד חודש מאי - אז קבע בית המשפט העליון שיש לנתק את לאמבר מהמכשירים. ההורים לא נכנעו ופנו לבית הדין האירופאי לזכויות אדם, אלא שגם ניסיון זה כשל.

גם נציבות האו"ם לזכויות בעלי מוגבלויות ניסתה לעכב את הפסיקה וביקשה מממשלת צרפת לדחות את יישומה, בעוד הנציבות תבצע בדיקה משלה בסוגיה הזאת, שיכולה להימשך שנים. ממשלת צרפת הבהירה שאין לה חובה משפטית למלא אחרי הבקשה הזאת.

בתחילת החודש עוד ניסתה אמו של לאמבר לפנות למועצת זכויות האדם של האו"ם. עם זאת, כך סיפרו פרקליטיהם של קרובי המשפחה, מוקדם יותר השבוע הכירה גם היא בעבודה שמדובר בניסיון עקר וכי לא ניתן עוד למנוע את מות בנה. ההורים איימו בעבר להתלונן על "רצח" אם בנם ינותק מהמכשירים וימות.

מאבק בני משפחת לאמבר על ניתוקו מהמכשירים קיבל מעמד של סוגיה פוליטית בוערת בצרפת, במיוחד על רקע הבחירות לפרלמנט האירופאי, שנערכו במאי. פרנסואה קסבייה בלאמי, שהתמודד אז מטעם מפלגת הרפובליקנים לפרלמנט האירופאי, אמר שהוא "לא יכול להבין את החיפזון הזה" שבניתוק המכשירים. הוא קרא לנשיא עמנואל מקרון להתערב, והוסיף שיש 1,500 חולים במצב דומה ברחבי צרפת.

הוריו של לאמבר ביקשו מהנשיא מקרון להתערב כדי לעצור את מה שכינו "הפשע של המדינה". אפילו האפיפיור פרנסיסקוס התערב במקרה. בציוץ בטוויטר כתב: "תמיד נחוץ להבטיח את החיים, מתנתו של אלוהים, מההתחלה ועד לסוף הטבעי".

עם היוודע דבר מותו של ונסן למבר, פרסם הוותיקן הודעה שבה הובע צער וצוטט שוב האפיפיור שאמר כי "רק אלוהים הוא הפטרון על החיים".

נושאים קשורים:  ואנסן לאמבר,  המתת חסד,  נשיא צרפת עמנואל מקרון,  האו"ם,  חדשות
תגובות