חדשות

בניתוח סריקות MRI נמצא קשר בין השמנה להזדקנות מהירה של המוח

החוקרים סבורים כי ייתכן שבאנשים הסובלים מהשמנת יתר ניתן לעכב פגיעה מוחית ולשפר את בעיית הזיכרון והזדקנות המוח על ידי ירידה במשקל

השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)

צוות חוקרים מהמחלקה לאפידמיולוגיה, מדעי הבריאות של אוכלוסיות, בריאות הציבור וביניהם גם נוירולוגים מאוניברסיטת מיאמי, דיווח בשבוע שעבר לכתב העת Neurology כי בעקבות ניתוח ממצאים של 1,289 אנשים שעברו MRI של המוח, נמצא קשר בין מסת גוף (BMI) גבוהה, המעידה על עודף משקל, לבין הזדקנות מואצת של אזורי המוח.

עורכי המחקר דיווחו כי התייחסו למשקל, להיקף המותניים, ליחס שבין היקף המותניים לירך והשוו עם נפח המוח, עובי קליפת המוח וכן נפח החומר הלבן white matterי- hyperintensity volume, וגם הביאו בחשבון שבץ מוחי תת-קליני (subclinical brain infarcts).

הגיל הממוצע של אוכלוסיית המחקר היה 64 עם עשר שנות השכלה, 60% היו נשים ו-66% מהן ממוצא היספאני מאזור הקריביים. בין השאר נתגלה כי בשלב מוקדם של תחילת ההזדקנות בהתאם לגיל, נמצא קשר עם הפחתה מאוחרת יותר שנראתה בנפח החומר הלבן.

מטרת המחקר היתה לברר אם עודף משקל משמעותי והשמנה שידועים כגורמי סיכון לסוכרת, מחלות לב וסרטן, גם יכול להיחשב כגורם סיכון לירידה קוגניטיבית, כחלק מתהליך ההזדקנות.

יש לציין שמחקרים קודמים כבר הראו שיש קשר בין ה-BMI לבין ירידה בעובי קליפת המוח, הקורטקס, בגיל המבוגר.

הממצאים: 346 מאוכלוסיית המחקר היו עם BMI תקין, 571 עם BMI של 30-25 (עודף משקל) ו-372 עם BMIי30 ומעלה (השמנת יתר).

במעקב אחרי משתתפי המחקר התברר שלאחר כשש שנים בממוצע מתחילת המחקר, בעלי BMI גבוה יותר והיקף מותניים גדול יותר היו בסיכון גבוה לירידה בעובי קליפת המוח – כלומר התחזקה ההשערה שעודף משקל משמעותי והשמנה קשורים בירידה בנפח החומר האפור במוח. הקשר בין השמנת יתר להידלדלות בעובי קליפת המוח היה מובהק במיוחד אצל בני 65 ומטה, כלומר חיזק את ההשערה שיש סיכון לפגיעה במוח ולבעיות זיכרון וחשיבה בהמשך החיים.

במסקנות נאמר: "תוצאות המחקר מעידות שקיים קשר אפשרי בין השמנת יתר לבין הזדקנות מואצת של המוח. כאשר יותר אנשים ברחבי העולם סובלים מהשמנת יתר, ייתכן שניתן אולי לעכב את הפגיעה המוחית ולשפר את בעיית הזיכרון והחשיבה שלהם המלווים את הזדקנות המוח באמצעות ירידה במשקל העודף".

נושאים קשורים:  MRI,  הזדקנות המוח,  חדשות,  השמנת יתר,  פגיעה קוגניטיבית,  זיכרון,  BMI מדד מסת הגוף
תגובות