חדשות

מענק מהאיחוד האירופאי למחקר באונ' בן גוריון על הסיבות למחלות הקשורות בגיל

מחקרה של ד"ר דבורה טויבר נועד לברר כיצד נזק בדנ"א משפיע על התפתחות מחלות בעתיד | עוד שלושה חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון ייהנו ממענקי המחקר האירופאיים

ד"ר דבורה טויבר, המחלקה למדעי החיים, אוניברסיטת בן גוריון. המחלות הקשורות לגיל מושפעות ונגרמות כתוצאה מהצטברות נזקים בדנ"א, כאשר כל תא בגוף נאלץ להתמודד עם אלפי חבלות

מחקר ישראלי שמתמקד בשאלה כיצד מחלות רבות הקשורות בגיל האדם, ביניהן מחלות ניווניות של המוח כמו אלצהיימר, מושפעות ונגרמות עקב הצטברות של נזקים בדנ"א, זכה במענק מטעם המועצה האירופאית למחקר (European Research Council) לשנת 2019. מענקי ה-ERC לחוקרים צעירים ניתנים במסגרת תכנית המחקר והחדשנות של האיחוד האירופאי (Horizon 2020) והם מיועדים לחוקרים צעירים בתחילת דרכם המדעית כאשר הפרויקט שעליו הם עובדים הוכר כפוטנציאל מדעי יוצא דופן.

ד"ר דבורה טויבר וצוותה מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן גוריון סבורים כי המחלות הקשורות לגיל מושפעות ונגרמות כתוצאה מהצטברות נזקים בדנ"א, כאשר כל תא בגוף נאלץ להתמודד עם אלפי חבלות בכל יום. בעוד שרובן מתוקנות, המערכות הביולוגיות אינן מושלמות ונותר נזק כלשהו. נזק זה משפיע הן על הדנ"א עצמו והן על הקוד האפיגנטי.

המחקר שזכה במענק נועד לברר כיצד נזק בדנ"א המתרחש כיום משפיע על התפתחותן של מחלות בעתיד וזאת באמצעות סימני אפיגנטיקה ארוכי טווח, המכונים גם "צלקות אפיגנטיות". המחקר יתמקד כאמור במחלות התנוונות עצבית ובבריאות של תאי iPCs.

ד"ר טויבר עלתה לישראל ממקסיקו והשלימה את לימודיה באוניברסיטה העברית בירושלים. את עבודת הדוקטורט שלה עשתה בהנחיית פרופ' חרמונה שורק. היא השלימה את הפוסט-דוקטורט במרכז MGH לחקר ולטיפול בסרטן באוניברסיטת הרווארד בבוסטון אצל פרופ' ראול מוסטוסלבסקי. בשנת 2014 הצטרפה לאוניברסיטת בן גוריון בנגב.

בנוסף לצוות שלה הודיעה המועצה האירופאית למחקר על עוד שלושה מענקים שבהם יזכו חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון, שלושתם בתחום הכימיה: ד"ר ג'וש בארבן; ד"ר בנימין פלמר ופרופ' מנשה שלום.

בכך הכל הודיעה ה-ERC על הענקת 408 מענקי מחקר למדענים מ-51 מדינות בסך כולל של 621 מיליון יורו. 3,106 חוקרים הגישו בקשות למענקים בתכנית הזאת.

פרופ' דניאל חיימוביץ, נשיא אוניברסיטת בן גוריון, אמר: "מענקי ה-ERC מהווים זריקת עידוד חשובה לחוקרינו הצעירים והמוכשרים ובו זמנית הכרה בינלאומית באיכות המחקר המבוצע באוניברסיטת בן גוריון. מקבלי המענקים השנה מצטרפים לקהילה הולכת וגדלה של חוקרים המקבלים תמיכה ממועצת המחקר האירופאית וממשיכים לממש את מחויבותה של האוניברסיטה להרחיב את גבולות הידע ולפתור בעיות דחופות ביותר לאנושות כיום".

נושאים קשורים:  אוניברסיטת בן גוריון,  ד"ר דבורה טויבר,  פרופ' דניאל חיימוביץ,  מחלות ניווניות,  דנא,  חדשות,  מענק מחקר
תגובות
אנונימי/ת
09.09.2019, 21:29

מפתיע שהאיחוד האירופאי, שישראל חותרת תחת מוסדותיו הדמוקרטיים בהתמדה פסיכוטית, תומך במשהו מישראל. אולי בסופו של יום זה לא מפתיע בעיקר שמפנימים שהאיחוד מונהג על ידי אנשים משכילים ומקצועיים בעצמם ולא על ידי מירי, ביבי והפדופיל.

אנונימי/ת
30.09.2019, 11:23

אותי זה לא כ"כ מפתיע.