חדשות

כמה מהר אתם הולכים? מחקר חדש מצא קשר בין הליכה איטית להזדקנות המוח

החוקרים ערכו מבדקים המקובלים באבחון גריאטרי והופתעו לגלות כי מהירות ההליכה יכולה לשמש סמן להזדקנות המוח והגוף כבר בגיל 45

הליכה. אילוסטרציה

מהירות ההליכה של בני 45 יכולה לשמש סמן להזדקנות המוח והגוף. כך נטען במחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-JAMA Network Open.

המחקר בוצע על ידי צוות בינלאומי שכלל חוקרים בתחום מדעי המוח, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, מדעי ההתנהגות וגריאטריה מאוניברסיטת דיוק בצפון קרולינה שבארה"ב, מהמכון למחקר קליני בבית החולים האוניברסיטאי בקופנהגן וכן מניו זילנד ומבריטניה.

החוקרים מצאו שהליכה איטית מעידה על הזדקנות מואצת על פי סקאלה בת 19 שלבים. היא הראתה נטייה להתערערות בריאות הריאות, השיניים והמערכת החיסונית, לעומת מצב זה באותו גיל בקרב אנשים שהם מהירי הליכה.

עוד ציינו עורכי המחקר כי הופתעו לגלות כל זאת כבר בקרב בני 45 מאחר שציפו כי הליכה איטית תהיה שכיחה יותר בקרב קשישים ומבדקים בנושא הזה מקובלים במסגרת אבחונים גריאטריים.

כמו כן נמצא שמבחנים נוירו-קוגניטיביים שאותם אנשים עברו בילדותם יכלו לנבא שיהיו בעלי הליכה איטית בהמשך החיים. תוצאות של מבדקי IQ אצל בני שלוש בגן ילדים, שכוללים הבנת השפה ועמידות למצבי תסכול, מיומנות מוטורית ושליטה ברגשות, עשויות לשמש מנבא למהירות ההליכה של נבדקים אלה בהגיעם לגיל 45.

החוקרים הדגישו כי ידוע מכבר שהליכה איטית נראית לעין אצל אנשים בשנות ה-70 וה-80 שלהם, ואלה נוטים למות מוקדם יותר לעומת אנשים באותה קבוצת גיל שהם מהירי הליכה.

מה שהפתיע בממצאי מחקר זה היתה העובדה שניתן לראות במהירות ההליכה באמצע החיים סמן להזדקנות המוח והגוף. הנושא גם נמצא במבדקי MRI שעברו משתתפי המחקר – 904 אנשים בניו זילנד. ההדמיות הציגו נטייה לנפח מוח נמוך יותר, שיעור חציוני נמוך יותר של עובי קורטיקלי וסימנים נוספים שמעידים על הזדקנות המוח.

נושאים קשורים:  אבחון גריאטרי,  מהירות הליכה,  הזדקנות המוח,  הזדקנות הגוף,  סמן לניבוי,  חדשות
תגובות
16.10.2019, 20:15

אז מה. שילכו מהר יותר? שיפלו? מה טעם המחקרים שאינם מובילים למעשה

אנונימי/ת
16.10.2019, 20:47

השאלה היא האם הליכה מהירה יותר בכוונה (ולא באופן טבעי) תאט את ההתדרדרות...

אנונימי/ת
16.10.2019, 21:09

כן. התעמלות עוזרת. ועדיף כבר מגיל צעיר.

17.10.2019, 09:14

הי יוספה, מחקר, פר הגדרה, לא תמיד מביא לשינוי התנהגות. פעמים רבות הוא ממקד תובנה ואף מוביל למחקרים נוספים.

אנונימי/ת
17.10.2019, 00:24

הייתי מצפה ממחקר מכובד של אנשי רפואה נאורים יפרסם משהו , שהוא חדשני ופורץ דרך . לאמר לי שאתה איטי ככל שאתה מתבגר , כל אחד שחי בעולמנו יכול לאמר וגם להוכיח !! (ביכולותיו) . מתאים לפרסום במקום אחר .

אנונימי/ת
22.10.2019, 10:10

אשתי הולכת נורא מהר. בקושי אני מצליח להשיג אותה. מה זה אומר עלינו?...

אנונימי/ת
22.10.2019, 12:32

אני לא יודע מה זה אומר עליך, אבל לו אני במקומך, הייתי פשוט נותן לה ללכת. ממש לא מנסה להשיג אותה