• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
ניתוח בריאטרי

ההשפעה של מרחק הכריתה מהשוער על תוצאים של ירידה במשקל לאחר ניתוח שרוול קיבה

מחקר מצא כי מרחק קצר בין שולי הכריתה לשוער מוביל לאחוז גבוה יותר של ירידה במשקל לאחר ניתוח שרוול קיבה, אך יש לשים לב כי גורם לתופעות לוואי של בחילות והקאות בתקופה המיידית לאחר הניתוח

08.12.2019, 14:50

היעילות והבטיחות של ניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי הינם מבוססים ומוכחים, אך עם זאת מחלוקת עדיין קיימת בנושא הטכניקה הניתוחית האופטימלית. מרחק הכרית מהשוער (Pylorus) הינו אחד מהנושאים הכי שנויים במחלוקת. מחקר בחן את ההשפעה של מרחק הכריתה מהשוער על אחוז הירידה במשקל בתקופה שלאחר הניתוח, במטופלים שעברו ניתוח קיבה לפרוסקופי לטיפול בהשמנת יתר חולנית.

סך כולל של 390 מטופלים שעברו ניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי לטיפול בהשמנת יתר חולנית נכללו במחקר רטרוספקטיבי. המטופלים שויכו לאחת משתי קבוצות לפי המרחק בין שולי כריתת מערת השוער (Antrum) והשוער: קבוצה A 3 ס"מ ומטה, קבוצה B מעל 3 ס"מ. נתוני המעקב עבור אחוז הירידה במשקל ובחילות או הקאות, כמו גם נתונים דמוגרפיים ונתונים סביב הניתוח, נבחנו רטרוספקטיבית ובוצעה אנליזת רגרסיה לוגיסטית.

נתונים של 12 חודשי מעקב נאספו בכל המטופלים. בנוסף, ל-199 מטופלים היו נתוני מעקב של 24 חודשים. מרחק קצר יותר מהשוער נמצא קשור לאחוזים גבוהים יותר של ירידה במשקל במהלך תקופת הטיפול (P<0.001), כפי שנצפה בחודש הראשון שלאחר הניתוח (P=0.013 עבור החודש הראשון, P<0.001 עבור כל נקודות הזמן האחרות). התועלת נצפתה גם לאחר תקופה של 24 חודשים בקבוצה A (מרחק של 3 ס"מ ומטה מהשוער). עם זאת, בחילות והקאות היו יותר תדירות בקבוצה A, כפי שדווח בביקור חודש לאחר הניתוח (15% לעומת 4%, P<0.001). בהערכה רבת משתנים אחוז הירידה במשקל נלקח בחשבון כמשתנה תלוי, בעוד יחסי הגומלין של משתנה הזמן עם המרחק מהשוער כפול הזמן היו בעלי מובהקות סטטיסטית במודל שנבדק.

מן הממצאים עולה כי מרחק קצר בין שולי הכריתה והשוער קשורים לאחוז גבוה יותר והמשכי של ירידה במשקל, בניתוחי שרוול קיבה לפרוסקופיים. עם זאת, מטופלים אלה חשופים יותר לבחילות והקאות בתקופה המוקדמת לאחר הניתוח. מחקרים פרוספקטיביים נרחבים יכולים לסייע בהגדרת מרחק הכריתה האופטימלי.

מקור: 

Avlanmis O. et al. (2019) Obesity Surgery. 29, 2713

נושאים קשורים:  ניתוח בריאטרי,  שרוול קיבה לפרוסקופי,  תופעות לוואי,  ירידה במשקל,  תוצא ניתוחי,  מחקרים
תגובות