• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

בעיני הציבור, הליכה לסגר בחגים תהיה הכישלון של פרופ' רוני גמזו

אחרי ההבטחה שלו ל"הסכם חברתי חדש" עומד בפני גמזו אתגר קשה מזה שהיה לו במועד המינוי לתפקיד – לשכנע את הציבור לשתף פעולה עם סגר | וגם: הפתרון של בתי חולים שדה לקראת המערכה בחורף

פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה. "זה התפקיד הניהולי הכי מורכב שעשיתי". צילום: הדס פארוש/ פלאש 90

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, עשה כמעט את כל הצעדים הנכונים. על פניו, מאמציו להתמודד עם התפשטות הקורונה רבים וכנים. עם זאת, ולמרות הציפייה שנוצרה על רקע תפיסותיו הרפואיות, הכלכליות והחברתיות, מסתמן כי סגר בתקופת החגים הוא בלתי נמנע.

בפני גמזו ניצב אתגר קשה מזה שהיה לו במועד המינוי לתפקיד – לשכנע את הציבור לשתף פעולה עם סגר. במידה רבה, הציבור עשוי לפרש הליכה לסגר ככישלון להתמודד עם המגיפה.

המאפיין של השיח החברתי הוא ייאוש וחוסר אמון בממשלה ונראה שחסרה ההבנה כי הכלים המקצועיים הם לא אלה שיכריעו את הדרך שבה ישראל תתמודד עם הקורונה, אלא שיתוף הפעולה של הציבור והאמון שלו בממשלה

גיוסו של גמזו בוצע על רקע משבר אמון קשה בין הציבור לנבחריו. מדובר היה בציון דרך שסימן כי גם קברניטי המדינה הפנימו שכל תכנית, טובה ככל שתהיה, צפויה לקרוס אם הציבור לא ישתף איתה פעולה. לכן במסיבת העיתונים שנערכה על ידי גמזו ביולי, השבת אמון הציבור הוגדרה כקריטית להתמודדות עם הקורונה, ובצדק.

כחלק מצעדיו הראשונים כפרויקטור יצר גמזו מנגנון שנועד לעזור לזהות מתי מערכת הבריאות מתקרבת לאי ספיקה. מדובר במנגנון קריטי שמטרתו להבטיח את חוסנה של מערכת הבריאות. אבל מנגד, ההבטחה ל"הסכם חברתי חדש" וחיזוק אמון הציבור לא נתמכה בצעדים ומנגנונים משמעותיים.

המאפיין של השיח החברתי הוא ייאוש וחוסר אמון בממשלה, כיוון שאין מנגנון שיכול להתמודד עם הפערים בין הצעדים שננקטו לחיזוק המערך המקצועי לתחושה בפועל בקרב הציבור. נראה שחסרה ההבנה כי הכלים המקצועיים הם לא אלה שיכריעו את הדרך שבה ישראל תתמודד עם הקורונה, אלא שיתוף הפעולה של הציבור והאמון שלו בממשלה.

יש לבחון ברצינות הקמה של תשתיות אשפוז זמניות לחולי קורונה בשיתוף עם חיל הרפואה ופיקוד העורף, שכוללות בתי חולים שדה, בהם  יטפלו בחולי קורונה בדרגות חומרה שונות, וכך הם ימנעו אי ספיקה של שאר בתי החולים, שיידרשו לספק מענה ליתר החולים

הכנה לחורף - הקמת בתי חולים שדה

לאור נתוני התחלואה, כמו גם האתגרים שמזמן החורף הקרב, גוברים הסיכויים שנצא "קירחים מכאן ומכאן". עומס תחלואה יפגע הן ביכולת שלנו לטפל בקורונה והן ביכולת שלנו לטפל בחולים אחרים. לכן, יש לבחון ברצינות הקמה של תשתיות אשפוז זמניות לחולי קורונה בשיתוף עם חיל הרפואה ופיקוד העורף, שכוללות בתי חולים שדה. בבתי חולים אלה יטפלו בחולי קורונה בדרגות חומרה שונות, וכך הם ימנעו אי ספיקה של שאר בתי החולים, שיידרשו לספק מענה ליתר החולים ולבצע ניתוחים אלקטיביים ופרוצדורות חיוניות.

להפעלת בתי חולים אלה יש להכשיר כוח אדם ולגייסו במטרה שיסייע לצוותים הרפואיים. כך למשל ניתן לגייס פרמדקים, אזרחיים וצבאיים, ולהכשיר אותם למגוון רחב של פעולות רפואיות ממוקדות ופרה-רפואיות (על בסיס סמכויות שקיימות במסגרת מצב חירום) ולהכשיר במיוחד סטודנטים לרפואה וסיעוד בשנים הקליניות.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  ד"ר עדי ניב יגודה,  פרופ' רוני גמזו,  סגר,  דעות,  חדשות,  תחלואה,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
19.08.2020, 18:37

למי אכפת אם בעיני הציבור זה כישלון. השאלה היחידה שרלוונטית היא האם זה נכון לבצע זאת. אם כן, עדיף לבצע גם אם מדובר בהודאה בכישלון.
בדיוק כמו שאם יש תיק השקעות כושל שהצעד הנכון הוא למכור אותו, אז יש לעשות את זה גם אם מדובר בכישלון, על מנת למזער נזקים

אנונימי/ת
24.08.2020, 14:10

צודק!!

19.08.2020, 22:05

הבעיה בישראל, מעבר לכאוס האינהרנטי בתקופת מגיפה בכל העולם , היא שהחברה הישראלית הגיעה למשבר הקורונה אחרי תקופה ארוכה וקשה של פילוג ושיסוי פוליטי, חברתי וכלכלי. הציבור בישראל אינו מאמין כהוא זה לדרג מקבלי ההחלטות (הסותרות והמשתנות חדשות לבקרים) בוודאי שאינו מאמין לפוליטיקאים יהיו מאיזה צד של המפה הפוליטית שיהיו. הציבור הישראלי ומה שמכונה הנהגתו עדיין מנסים לאחוז בחבל בשני קצותיו, גם שלא תהינה תחלואה ותמותה וגם שההגבלות יהיו מינימליות. זה לא עובד ולא יעבוד! לא בישראל ולא בשום מקום אחר. וגמזו? גמזו לא יכול לתקן את כל זה.

אנונימי/ת
20.08.2020, 10:32

לאחוז בחבל בשני קצותיו זה דווקא אפשרי. מה שקשה זה לאחוז במקל משני קצותיו, במידה והוא ארוך מדי

20.08.2020, 20:38

אמת ידידי ותודה

בלתי נתפס בעיניי שרבים מהכותבים באתר זה, מתעלמים משתי עובדות יסוד שאמורות להכתיב את עקרונות הטיפול במגיפה:
א) מספר הנדבקים האמיתי הוא ככל הנראה פי 6-12 ממספר המאומתים. ראו בדיקות סרולוגיות באנגליה למשל (מעניין מדוע את שלנו לא פרסמו עדיין. במצב זה אין כל משמעות לקטיעת שרשראות ההדבקה משום שרובן סמויות.
ב) המשמעות הכלכלית של סגר הוא תוספת של 7% בלבד על הנזק הכלכלי שהמגיפה גורמת, ורובו נגרם משינוי התנהגות האזרחים מרצון, ולא עקב הגבלות הממשלה.
המסקנה משתי אלה כי רק סגר הדוק . חוזר- רק סגר הדוק, ל-4 שבועות יכול גם לחסוך בחיי אדם, וגם להתניע את הכלכלה מחדש, לאחר שמספר החולים החדשים יירד לבודדים (כמו בסגר הראשון) שלאחריו מערך החקירות האפידמיולוגיות שהוקם סוף סוף ישמור על התוצאות.

אנונימי/ת
20.08.2020, 19:30

דווקא פרסמו את הסקר הסרולוגי, ואפילו די מזמן - גם אצלנו הממצאים תומכים בהדבקה של פי 10 ממה שידוע.
https://publichealth.doctorsonly.co.il/2020/06/195775
אם נניח שיחס זה עדיין מתקיים, הרי זה אומר ש 100,000 נדבקים - המצב בו אנו נמצאים היום , שקול לבערך 1,000000 .
סגר אכן יוריד את כמות הנדבקים - לא בטוח שלבודדים, נקודת הפתיחה שלנו כרגע פחות טובה. אבל זה ממש לא בטוח שלאחר מכן ניתן יהיה לשמור על התוצאות, בדיוק המסיבה שציינת : שרוב הנדבקים אינם ידועים, ולכן מערך החקירות יתייחס רק ל 10% מהחולים.

21.08.2020, 12:16

מעריך את סקירותיך המלומדות.
ועדיין , אני חי בקרב אנשים נורמטיביים. אין איש ברדיוס של +++ שישמור על סגר הדוק. והשוטרים המסתובבים ברחובותיה של עיר , גם הם בני אדם , נוהגים באדיבות ואסרטיביות , אבל מה היא יכולתם לאכוף סגר הדוק , כמו בסינגפור למשל שלא לדבר על סין עצמה ?

h b
21.08.2020, 20:07

נשגב מבינתי, מדוע לסגור אנשים בבית במטולה אם בירושלים מחלקות הקורונה מלאות

h b
21.08.2020, 20:10

אם ליצמן ודרעי ויתר המלומדים הרבניים דורשים תפילות בבתי הכנסת לבורא עולם, מדוע לי הקטן לא מאפשרים לגלוש בים?

h b
21.08.2020, 20:16

בשבעה הימים האחרונים אובחנו בירושלים 1,266 מקרי קורונה חדשים לעומת 482 בבני ברק ו-250 בתל-אביב
https://doctorsonly.co.il/2020/08/203494/

23.08.2020, 16:37

חצי מהם ערבים

21.08.2020, 22:52

הכישלון בריסון הגל השני של המגיפה הוא ברור. הגיע הזמן שצאר הקורונה פרופ גמזו יגיד את דברו בנחרצות, או שיתפטר לאלתר.
ללא סגר ובידוד של מוקדי ההדבקה העיקריים מערכת הבריאות תוצף ותקרוס.
כאשר ההנהגה הפוליטית עסוקה בהשמצות וקטטות וראש הממשלה נלחם על שרידותו, על אנשי המקצוע לומר את דברם בצורה ברורה! גם אם זה לא פופולרי!

22.08.2020, 12:04

הגל השני הוא בעיקרו של בדיקות PCR שאין להן ערך אבחנתי משום שאינן מבחינות בין נגיף מזהם או פסולת נגיפית. לכן, הסגר הוא אמצעי של ימי הביניים כפי שפרופ' שטדלר מאונ' ברן כינה זאת. לראיה, התמותה המדווחת (ויש החולקים עליה) באיטליה, ספרד, בלגיה ועוד מדינות שהפעילו סגר ללא דיחוי. בכוונה לא ציינתי את אנגליה כי שם הופעם הסגר באיחור ולמרות זאת, זה רק העלה את התמותה. לאור ההתייצגות הקלינית, שיעור התחלואה והתמותה הנמוך, מספר הנשאים האתסמיניים, אין כל הצדקה לסגר. החזרת ההגדרות של חולה קשה ישנה גם את מצב התפוסה בבתי חולים ולא יהיה כל איום של קריסה. כל זה ביחס לקורונה מבלי לציין את התמותה ההיקפית שהיתה נמנעת לולא הפאניקה. ומה היה קורה במצב מלחמה, שלא לומר רעידת אדמה? מאשים גורמים רפואיים שנהגו בחוסר מקצועיות והושפעו משיקולים פוליטים.

אנונימי/ת
22.08.2020, 17:53

הגל השני, הוא אמיתי לחלוטין, אחרת היה מתבטא רק באנשים חיוביים, אבל המציאות מראה שמתבטא גם באשפוזים וגם במתים.
זה אמנם לא וירוס שמאיים על קיום האנושות כמו שנאמר על ידי נתניהו בתחילת המגיפה , אך בהחלט יש לו משמעות שלא ניתן להתעלם ממנה

23.08.2020, 22:11

אלון לוי: מהפך במגמת התחלואה בירושלים - לראשונה מזה שבועות ארוכים, גבר בסוף השבוע האחרון מספר המחלימים מקורונה ועמד על 547 לעומת 377 חולים חדשים. מתוך 85 החולים שהתגלו היום, 52 משוייכים למזרח ירושלים, 22 למגזר הכללי ורק 11 למגזר החרדי.