• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מספר הקשישים בעולם יוכפל ל-2.1 מיליארד בתוך 30 שנה

האו"ם השיק תכנית עשור לקידום "זיקנה בריאה" | על פי נתוני ה-WHO, גברים חיים 8.3 שנים בבריאות לא טובה ונשים 11 שנים | 14% מהקשישים בעולם חסרים כיום יכולת תפקוד בסיסית

קשישים במגיפת הקורונה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

תשומת הלב המיוחדת לה זוכים המבוגרים ביותר בחברה בשל מגיפת הקורונה, ובמיוחד המאמץ הנוכחי בכל העולם להביא להתחסנותם המהירה, מהווים רקע מצוין להשקה של תכנית הדגל החדשה של האומות המאוחדות: "עשור של זיקנה בריאה" - Decade of Healthy Ageing : 2021-2030.

החודש, במקביל, פרסם ארגון הבריאות העולמי גם את דו"ח המדדים על פיו תיבחן ההתקדמות בכל מדינה ומדינה להגשמת מטרות תכנית העשור הזו. בקרוב גם ייצא לדרך קמפיין בינלאומי למאבק בגילנות (Ageism).

בנתונים שפורסמו עתה בנושא בריאות זקנים יש מעט בשורות טובות והרבה כיווני פעולה נדרשים כדי להביא לשמירה על היכולת התפקודית, שתאפשר רווחה פיזית, נפשית וחברתית לבני 65+. יש חסר דרמטי במחקר וניטור טובים יותר של הגורמים המאפשרים או החוסמים תהליכי הזדקנות טובה. להמחשה: בשנת 2020 פורסמו בעולם רק כאלף מאמרים מדעיים חדשים בנושא זיקנה בריאה.

על פי נתוני הבסיס והאומדנים שמוסר ארגון הבריאות העולמי: בשנת 2020 היו בעולם בגיל 60 +, קצת יותר ממיליארד אנשים (13.5% מאוכלוסיית 7.8 מיליארד הגלובלית). כלומר, פי 2.5 יותר ממספרם בשנת 1980. הארכת תוחלת החיים הגלובלית מביאה לכך שמספר הזקנים יכפיל עצמו בתוך 30 שנים והוא צפוי להגיע לכ-2.1 מיליארד. מרבית מדינות העולם אינן ערוכות למצב זה, שהשלכותיו על הפרט והחברה עלולות להיות משבריות.

מדד חדש להשוואה בינלאומית: תוחלת חיים בריאה

נקבע מדד חדש להשוואה בינלאומית: תוחלת חיים בריאה. כלומר, מספר השנים שאדם חי בבריאות טובה ולא רק מספר שנות חייו. מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר תאודרוס אדהנום גברה-יסוס, אמר באירוע ההשקה: "בעבודה משותפת של כולנו, בתוך מערכת האומות המאוחדות ועם ממשלות, החברה האזרחית והמגזר הפרטי, נוכל להוסיף לא רק שנים לחיים, אלא גם חיים לשנים".

כיום, על פי נתוני הבסיס, גברים חיים 8.3 מכלל שנותיהם בבריאות לא טובה ונשים 11 שנים ((לא מתוקנן לתוחלת חיים). נתון נוסף: יותר מ-142 מיליון קשישים (14% מכלל בני 60+) חסרים מילוי צרכים בסיסיים בתפקוד: הם לא יכולים להתלבש בעצמם, להשיג ולקחת תרופות או לנהל את כספם. ועוד נתון: 75% מנשאלים מגיל +60 בסקר בינלאומי מבקשים לסיים חייהם בביתם ואינם מוכנים לעבור לבית אבות או למוסד סיעודי.

יותר שנים בבריאות טובה ישפיעו לא רק על איכות חייו של הפרט בהזדקנותו, אלא גם על ההוצאה הלאומית לבריאות, על הבריאות של בני משפחה מטפלים והעומסים על מערכות הבריאות בקהילה ובאשפוז. אופטימיזציה של "יכולת תפקודית" היא מטרת העשור של הזדקנות בריאה והיא מתייחסת לחמש יכולות הקשורות זו בזו, שעל כל האנשים המבוגרים ליהנות ממנה: היכולת לספק את צרכיו הבסיסיים; יכולתו ללמוד, לצמוח ולקבל החלטות; ניידות; יכולת בנייה ותחזוקה של קשרים חברתיים ומשפחתיים; ויכולתו לתרום לסובבים אותו, לקהילה שלו ולמשפחתו. רק שלוש מדינות מייצגות הצלחות לאומיות בתחום זה: אירלנד, מקסיקו וויטנאם.

נקבעו עשרה מדדים למעקב ולהשוואה אחרי התמודדות לאומית במדינות העולם עם נושא זיקנה בריאה: מינוי גורם לאומי מתכלל להזדקנות בריאה, החלטה על מדיניות, אסטרטגיה או תוכנית לאומית בנושא, זימון שולחן עגול רב משתתפים, ביצוע חקיקה ואכיפה של מניעת גילנות, תקנות לתמיכה בגישה קלה לטכנולוגיות מסייעות, תכניות לטיפוח ערים וקהילות ידידותיות לגיל, התוויות להערכה כוללנית של קשישים, תכנית לאומית לסיעוד, מחקרי-חתך על סטטוס וצרכים בריאותיים של הקשישים ואיגום מידע על בריאותם לאורך מסלול החיים.

העשור של זיקנה בריאה יתמקד בארבעה תחומי פעולה:

  • לשנות את האופן בו אנו חושבים, מרגישים ופועלים כלפי גיל והזדקנות;
  • להבטיח כי קהילות מטפחות את יכולותיהם של אנשים מבוגרים;
  • לספק טיפול ושירותים משולבים המעמידים את האדם במרכז והנענים לצרכים של אנשים מבוגרים;
  • לספק גישה לטיפול סיעודי לאנשים מבוגרים שצריכים אותו.

בבסיס התפישה המקצועית והאנושית של יוזמות האו"ם וארגון הבריאות העולמי החדשות עומדת גם הקביעה, שנדרשת מעורבות רבה יותר של אנשים מבוגרים במדיניות וקבלת החלטות בין מגזרים. שכן, פעילויות רבות לזיקנה בריאה יותר יכולות להיעזר בכישוריהם ובכשרונותיהם של המבוגרים (ה"כסופים") בחברה.

נושאים קשורים:  קשישים,  גריאטריה,  האו"ם,  ארגון הבריאות העולמי,  זיקנה,  חדשות,  ד"ר ינון שנקר
תגובות