גירוי עצבי

גירוי טרנסקוטנאי של עצב הואגוס האזני (taVNS) כטיפול במיגרנה

גירוי טרנסקוטנאי מתמשך של עצב הואגוס האזני (taVNS) יכול להקל על סימטופמים של כאב ראש ולקצר משך התקפים בקרב מטופלי מיגרנה

גירוי אלקטרוני של המוח (צילום: אילסוטרציה)

תפקוד לקוי של המסילה התלמו-קורטיקלית הוא הגורם אליו מיוחס בסיס הפתופיזיולוגיה של מיגרנות.

במחקר זה שפורסם בכתב העת Regional Anesthesia & Pain Medicine, החוקרים בחנו את השינויים בקישוריות של המסילה התלמו-קורטיקלית במשך 4 שבועות, במהלכם בוצע גירוי טרנסקוטנאי מתמשך של עצב הואגוס האזני (taVNS) כטיפול במיגרנות. 70 מטופלים הסובלים ממיגרנות גוייסו למחקר וחולקו בצורה שווה ואקראית לקבלת טיפול אמיתי ב-taVNS או טיפול דמה, מתוכם השלימו את הניסוי 59 משתתפים. דימות תהודה מגנטית תפקודי (fMRI) במנוחה בוצע לפני ואחרי הטיפול. התלמוס חולק לאיזורי עניין לפי תפקוד (ROIs), על בסיס 6 איזורים שהוגדרו מראש כ-ROIs על פני כלל קליפת המח. ניתוח קישוריות נוסף בחן את תפקודם של איזורי משנה בתלמוס ביחס לשאר המח ושימש להשוואה בין הקבוצות לאחר קבלת הטיפול.

החוקרים מצאו כי המטופלים בקבוצת הטיפול ב-taVNS סבלו מעוצמת כאב נמוכה יותר באופן משמעותי, משך התקף קצר יותר ומספר ימי מיגרנה נמוך יותר לאחר 4 שבועות של טיפול, לעומת משתתפי קבוצת הדמה. ניתוח קישוריות תפקודי הדגים שהטיפול ב-taVNS יכול להעצים את הקישוריות בין איזור בתלמוס המיוחס לתפקוד מוטורי ולגירוס הסינגולום הקדמי בקליפת המח/ קליפת המח הקדם-מצחית האמצעית, ולהפחית את הקישוריות בין האיזור בתלמוס המיוחס לקליפת המח העורפית והגירוס הבתר-מרכזי.

החוקרים סיכמו כי הטיפול ב-taVNS יכול להקל על סימפטומים של כאב ראש וכן לווסת את פעילות המסלולים התלמו-קורטיקלים בקרב מטופלי מיגרנה. תוצאות המחקר מספקות תובנות חדשות ביחס למנגנון הפעולה העצבי של taVNS וחושפות יעדי טיפול פוטנציאלים עבור הסובלים ממיגרנה.

מקור: 

Zhang Y, Huang Y, Li H, et al. Reg Anesth Pain Med. 2021;46(2):145-150. doi:10.1136/rapm-2020-102088

נושאים קשורים:  גירוי עצבי,  מיגרנה,  כאב,  תלמוס,  מחקרים
תגובות