מחקרים COVID-19

הסיכון להתקף לב ולשבץ מוחי בחולי קורונה גבוה עד פי 8 מהרגיל

מחקר שוודי מצא: הסיכון להתקף לב ראשון בחיים עלה פי 8-3 בקרב נדבקים בנגיף הקורונה | הסיכון לשבץ מוחי חסימתי עלה פי 6-3 בהשוואה לסיכון של מי שלא חלו

התקפי לב במגיפת הקורונה. צילום אילוסטרציה

ממחקר שנעשה בשוודיה וממצאיו פורסמו בשבוע שעבר ב-The Lancet עלה כי אנשים שחלו בקורונה היו בסיכון מוגבר משמעותית להתקף לב ראשון בחיים או לשבץ מוחי. מחקר זה רק חיזק ממצאים קודמים באותו נושא שנעשו במקומות אחרים בעולם.

מאז פרוץ מגיפת הקורונה הוברר כי הנגיף גם משבש את תפקוד כלי הדם ומערכת קרישת הדם, מה שעלול להוביל להתקפי לב ולשבץ מוחי. המחקר הנוכחי כימת את מידת הסיכון לאירועים לבביים ושבץ: פי 8 מהרגיל.

במחקר השוודי נעשתה השוואה בין 82,742 נדבקים בנגיף הקורונה לבין 348,481 שלא נדבקו. נמצא כי בשבוע שלאחר האבחון בקורונה, הסיכון להתקף לב ראשון בחיים עלה פי 8-3 בקרב הנדבקים. הסיכון לשבץ מוחי חסימתי עלה פי 6-3 בהשוואה לסיכון של מי שלא חלו.

עוד נמצא כי הסיכונים לשבץ מוחי או התקף לב היו ארבעה שבועות לאחר האבחנה של הידבקות בנגיף. הרופאים החוקרים לא כללו במסד הנתונים שלהם אנשים שנדבקו בקורונה ולקו בעבר בהתקף לב או בשבץ מוחי, אולם ציינו כי לדעתם הסיכון של אלה ללקות בהתקף לב או בשבץ שניים, לאחר ההדבקה בקורונה, צפוי להיות גבוה הרבה יותר.

במחקר שוודי קודם נמצא כי שכיחות שבץ מוחי בקרב חולי קורונה עלולה לגדול פי 10 ושכיחות התקפי הלב עלולה לגדול פי 5 בהשוואה לחולים שלא נדבקו בנגיף.

נושאים קשורים:  שבץ מוחי,  התקף לב,  קורונה,  19-COVID,  מחקרים,  חדשות,  שבץ
תגובות