מחקרים

איפיון מולקולרי של תת-סוגים של סרטן אנדומטריום באמצעות ריצוף הדור הבא

שימוש בבדיקת FoundationOne סייע בסיווג מולקולרי של גידולי אנדומטריום והדגים כי לנטל מוטציות גבוה ספציפיות של 100% לאיתור סרטן עם מוטציה פתולוגית בגן POLE

הסיווג המולקולרי של סרטן אנדומטריום מהווה חלק מהותי בהחלטה על טיפול לפי הקווים המנחים של ה-ESMO-ESGO-ESTRO. בדיקת ריצוף הדור הבא יכולה לשמש לצורך סיווג מולקולרי, להעריך את הסטטוס של מוטציית POLE, אי יציבות מיקרוסטליטית (MSI), חוסר ב-MMR (mismatch repair deficiency-MMRd) וסטטוס מוטציית TP53. במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת International Journal of gynecological Cancer חוקרים איפיינו 60 מקרים של סרטן אנדומטריום באמצעות פאנל ריצוף הדור הבא.

החוקרים עשו שימוש בבדיקת FoundationOne CDx ואיתרו מוטציות ב-POLE בתשעה מקרים. חוסר ב-MMR אותר ב-20 חולים; 12 עם סטטוס MSI גבוה (MSI-H) ושמונה עם MSI בינוני. מתוך חולים אלה, מוטציה בגן אשר ככל הנראה קשור ב-MMR  התגלתה בשבעה מטופלים. מתוך ה-26 המטופלים הנותרים, ל-17 הייתה מוטציה ב-TP53 ותשעה נוספים הוגדרו כחסרי תת-סוג מולקולרי ספציפי. נטל המוטציות בגידול היה שונה באופן מובהק בחולים עם תת-סוג מולקולרי ספציפי לעומת החולים ללא תת-סוג (p<0.001). בנוסף, נמצא כי נטל מוטציות הגבוה מ-55 מוטציות למגה-בסיס היה בעל סגוליות של 100% לאתר מוטציות POLE. נטל מוטציות גבוה בגידול לא נמצא קשר עם מוטציות שאינן פתולוגיות ב-POLE.

החוקרים סיכמו כי בחולים עם גידולים ללא מוטציות ב-POLE, נטל המוטציות היה גבוה באלה עם MSI גבוה או בינוני לעומת חולים עם יציבות מיקרוסטליטית. בנוסף, נמצא כי נטל מוטציות הגבוה מ-7 למגה-בסיס היה ספציפי ב-100% לגידול עם MMRd.

מקור:

Huvila J, Orte K, Vainio P, et al1006 Molecular subtype diagnosis of endometrial carcinoma using an NGS panelInternational Journal of Gynecologic Cancer 2021;31:A134-A135.

נושאים קשורים:  מחקרים,  בדיקה גנומית,  ריצוף הדור הבא,  סרטן אנדומטריום
תגובות