מחקרים

מתן תוסף תזונתי לפני כריתה רדיקלית של שלפוחית השתן להפחתת זיהומים

חוקרים בחנו את ההשפעה של מתן טרום-ניתוחי של תוסף חיסוני-תזונתי המבוסס על L-arginine על תוצאים שונים לאחר ניתוח לכריתה רדיקלית של השלפוחית

01.11.2021, 16:19
תוספי תזונה (אילוסטרציה)
תוספי תזונה (אילוסטרציה)

כריתה רדיקלית של שלפוחית ​​השתן (RC) מתבצעת במסגרת הטיפול בסרטן שלפוחית השתן עם חדירה לשרירים, והיא הייתה, ועודנה, הליך הגורר עמו שיעורים גבוהים של סיבוכים סביב הניתוח. התפקיד של תוספים חיסוניים-תזונתיים טרם ניתוח (Pre-INS) עשוי להביא לשיפור התוצאים, אך הדבר מצריך תיקוף.

במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Urology ביצעו החוקרים סקירה רטרוספקטיבית של 204 חולים שעברו כריתה רדיקלית של שלפוחית ​​השתן על רקע סרטן במוסד רפואי יחיד, תוך השוואה בין חולים שקיבלו pre-INS המבוסס על חומצת האמינו L-arginine במתן פומי, לחולים שלא קיבלו את התוסף.

החוקרים בחנו מאפיינים טרום ניתוחיים, סיבוכים לאחר ניתוח ונתונים על אודות הצורך באשפוז חוזר. התוצאים שנבחנו כללו פיתוח סיבוכים בדרגה גבוהה (Clavien-Dindo III – V), אשפוז חוזר תוך 30 יום, אילאוס, צורך בהזנה פרנטרלית (TPN), זיהום לאחר הניתוח, ומשך השהות (LOS).

המבחן המדויק של פישר ומבחן Welch T שימשו את החוקרים להערכת תוצאים רציפים וקטגוריאליים, בהתאמה. גורמים מנבאים לתוצאים הנבחנים זוהו באמצעות ניתוח רגרסיה לוגיסטית רבת-משתנים (MLoR).

חולים שקיבלו pre-INS היו בעלי סיכוי נמוך באופן מובהק להזדקק ל-TPN לאחר הניתוח (17.3% לעומת 35.6%; יחס סיכויים [OR]= 0.38, Fisher p=0.015) ולפתח זיהום לאחר ניתוח (25% לעומת 45%; Fisher p=0.003; 0.41) ללא הבדל מובהק בשיעורי התוצאים האחרים שהוערכו.

בניתוח הלוגיסטי רב-המשתנים עם תקנון לגיל, מגדר, BMI, מדד התחלואה הנלווית של צ'רלסון, שימוש נוכחי בכימותרפיה ניאו-אדג'ובנטית ומאפיינים ניתוחיים, pre-INS היה גורם מנבא משמעותי של זיהום לאחר ניתוח (יחס סיכויים=Fisher p=0.02; 0.35) אך לא עבור סיבוכים בדרגה גבוהה, אשפוז חוזר, אילאוס, הצורך ב-TPN או משך השהות.

לסיכום, תזונה טרום ניתוחית עם תוסף חיסוני-תזונתי המבוסס על L-arginine קשור לירידה מובהקת בשיעור הזיהומים לאחר ניתוח, אחד הסיבוכים השכיחים ביותר של כריתה רדיקלית של שלפוחית השתן.

מקור: 

Khaleel, S et al. Journal of Urology. 2021 Nov;206(5):1132-1138. doi: 10.1097/JU.0000000000001945

נושאים קשורים:  מחקרים,  זיהומים,  כריתה רדיקלית,  תוספי תזונה
תגובות