מחקרים-Covid-19

מחסור בוויטמין D כמנבא של פרוגנוזה גרועה בחולי COVID-19

חוקרים סבורים כי מחסור בוויטמין D קשור לפרוגנוזה גרועה יותר בחולי COVID-19 עם אי ספיקה נשימתית חריפה

ידוע כי מחסור בוויטמין D הינו מצב נפוץ מאוד הנמצא בקורלציה עם סיכון מוגבר לזיהומים בדרכי הנשימה. כמו כן, כיום העולם נמצא בעיצומה של מגפת ה-COVID 19, כאשר סערת הציטוקינים קשורה לחומרת המחלה בחולים. החוקרים לקחו בחשבון את התפקיד של ויטמין D בתפקוד התקין של מערכת החיסון וביקשו לנתח את רמותיו בחולים עם אי ספיקה נשימתית חריפה עקב COVID-19, תוך הערכה של הקורלציות האפשריות עם חומרת המחלה והפרוגנוזה.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי תצפיתי, בו ניתחו נתונים דמוגרפיים, קליניים ומעבדתיים של 42 חולים עם אי ספיקה נשימתית חריפה עקב COVID-19, שהיו מאושפזים ב-RICUי(Respiratory Intermediate Care Unit) ב-Policlinic of Bari מה-11 במרץ ועד ה-30 באפריל, 2020.

החוקרים מצאו כי ל-80% מהחולים היה מחסור בוויטמין D, כאשר הם חילקו את אוכלוסיית המחקר ל-4 קבוצות, על פי חומרת המחסור: ללא מחסור בוויטמין D, רמות נמוכות, מחסור בינוני ומחסור חמור. הם דיווחו כי לא נמצאו הבדלים במאפיינים הדמוגרפיים והקליניים של החולים. כאשר ביצעו אנליזת הישרדות, מצאו כי לאחר 10 ימים אשפוז לחולים עם מחסור חמור בוויטמין D היה סיכוי של 50% לתמותה ואילו לחולים עם רמות ויטמין D של 10 ננוגרם/מ"ל או יותר יש סיכוי של 5% לתמותה (p = 0.019).

החוקרים הגיעו למסקנה כי ישנה שכיחות גבוהה של מחסור בוויטמין D בקרב חולי COVID-19 עם אי ספיקה נשימתית חריפה, המאושפזים ב-RICU. הם הראו כי לחולים עם מחסור חמור בוויטמין D היה סיכון גבוה יותר לתמותה. הם סבורים כי מחסור חמור בוויטמין D עשוי להיות סמן לפרוגנוזה גרועה בחולים אלו, דבר המצביע על כך שטיפול משלים עשוי לשפר את תוצאי המחלה.

מקור: 

Carpagnano, G. E. et al. Journal of Endocrinological Investigation 2021; 44; 765–771. https://doi.org/10.1007/s40618-020-01370-x

נושאים קשורים:  מחקרים,  כשל נשימתי,  קורונה,  ויטמין D
תגובות