חדשות

במחקר ישראלי-צרפתי פותחה מולקולה בולמת אלצהיימר

המולקולה מפרקת את הקומפלקס הכימי הרעיל Cu–Aβ וכך בולמת את תמותת התאים המעורבת במחלה

צוות חוקרות מהטכניון ומאוניברסיטת טולוז בצרפת, דיווח לכתב עת מקצועי בתחום הכימיה, Angewandte Chemie, על פיתוחה של מולקולה ייעודית חדשה שעשויה לבלום התפתחות של מחלת אלצהיימר. המולקולה מפרקת את הקומפלקס הכימי הרעיל Cu–Aβ וכך בולמת את תמותת התאים המעורבת במחלה. את המחקר הובילו פרופ' גליה מעין והדוקטורנטית אנסטסיה בהר מהפקולטה לכימיה בטכניון.

פרופ' מעין: "יוני נחושת הם מרכיב מרכזי במבנה ובתפקוד של תאים שונים בגוף. עם זאת, הצטברותם עלולה להוביל להרעלת תאים וכך לגרום לתופעות מסוכנות ובהן עקה חמצונית, הפרעות לב וכלי דם ומחלות ניווניות של המוח ובהן אלצהיימר.

"אחד המנגנונים המעורבים בהתפתחות אלצהיימר הוא היווצרותם של של רדיקלים חופשיים הפוגעים בתאי המוח. אלה חומרים מחמצנים הנוצרים בין השאר על ידי Cu–Aβ – תרכובת של נחושת ועמילואיד בטא.

"כיום כבר ידוע שפירוק הקומפלקס הזה, כלומר הפרדת הנחושת מהעמילואיד, בולם את תמותת התאים ואת התפתחות המחלה. ההפרדה נעשית באמצעות הליך בשם קלציה (Chelation) – שימוש במולקולות הנקשרות ליוני הנחושת ומפרידות אותם מהעמילואיד.

"אולם אתגר זה אינו פשוט, משום שמולקולות הקלציה חייבות למלא כמה תנאים כימיים וקינטיים חשובים ובהם יציבות ועמידות בתהליכי חמצון-חיזור. חשוב גם שבתהליך ההפרדה האמור לא יילכדו מולקולות אבץ, שגם הן חיוניות לתפקוד הנוירונים, אך אינן גורמות לרעילות כאשר הן קשורות לעמילואיד. אם האבץ איננו נקשר למולקולת הקלציה, היא יכולה להמשיך לקשור את יוני הנחושת."

בעבודת המחקר נרשמה הצלחה בפיתוחה של מולקולת קלציה מלאכותית, חדשה, העונה לכל הדרישות הללו.

המולקולה המלאכותית, הקרויה P3, דמוית פפטיד ומסיסה במים. היא זו המבצעת את המשימה האמורה באופן סלקטיבי: נקשרת לנחושת באופן חזק ויוצרת את קומפלקס CuP3, מפרידה את הנחושת מהעמילואיד ובכך מעכבת ואף מדכאת יצירת חומרים מחמצנים מזיקים, ואיננה יוצרת בתהליך זה תהליכי חמצון חדשים. היא אומנם קושרת יוני אבץ ואף מוציאה אותם מהעמילואיד מהר יותר מאשר את יוני הנחושת, אולם הקישור ליוני האבץ חלש ונמשך זמן קצר - ולכן בפועל היא קושרת בעיקר יוני נחושת."

נושאים קשורים:  חדשות,  אלצהיימר,  רדיקלים חופשיים,  עמילואיד,  הטכניון
תגובות
אנונימי/ת
18.11.2021, 13:21

האם התוצר CuP3 שמצטבר אינו מזיק?