מחקרים

תגובת הרופא לרגשות המטופל

במחקר זה נמצא כי הבעת רגש נטתה לחזור על עצמה כאשר הרופאים לא הגיבו הרגש

דבר ידוע, אף שמבוסס על מעט ראיות, הוא שמתן תשומת לב לרגשות המטופלים מוביל לביקורים קצרים יותר, מכיוון שהמטופלים מרגישים צורך מופחת לחזור על דבריהם אם הם מרגישים מובנים. החוקרים ביקשו להעריך את הקשר בין תגובות הרופאים לרגשות מטופלים לתקשורת מתמשכת ואורך ביקורים.

החוקרים הקליטו 41 רופאים עם 342 מטופלים והשתמשו ב-Verona Coding Definitions of Emotional Sequencesי(VR-CoDES) על מנת לאפיין את רגשות המטופלים ותגובות הרופאים בהקלטות. החוקרים השתמשו במודלים מבוססי הקצאה אקראית על מנת להעריך את הקשר בין תגובות הרופאים לתזמון הבעת רגשות המטופל, חזרה על הסברים מצד המטופל ומשך הביקור.

תוצאות המחקר הראו כי משך הביקור הממוצע היה 30.4 דקות, עם 1,028 ביטויים רגשיים בסך הכל. מרבית הרופאים אפשרו למטופלים להביע רגשות (81%) אך לא הגיבו בצורה מפורשת (56%). בחלו כל דקה, הרופאים היו עם סיכוי נמוך יותר לאפשר מקום להבעת רגשות (יחס הסיכויים = 0.96, 95% רווח בר-סמך 0.95-0.98) וסיכוי מוגבר להגיב בצורה מפורשת (יחס הסיכויים = 1.02, 95% רווח בר-סמך 1-1.03). בנוסף, הבעת הרגש נטתה לחזור על עצמה כאשר הרופאים לא הגיבו להבעת הרגש (יחס הסיכויים 2.33, 95% רווח בר-סמך 1.66-3.27), ונטתה פחות לחזור על עצמה כאשר הרופאים היו ברורים בתגובותיהם (יחס הסיכויים = 0.61, 95% רווח בר-סמך 0.47-0.80). לבסוף, הביקורים היו קצרים יותר (β= -0.98 דקות, 95% רווח בר-סמך -2.19-0.23) כאשר הרופאים הגיבו באופן ברור לרגשות המטופלים.

החוקרים סיכמו כי על פי תוצאות המחקר, אם מטרת הרופא הינה לחסוך בזמן, עליו לשקול תגובה ברורה להבעת הרגשות של המטופל.

מקור:

Mary Catherine Beach  et. al (2021) Annals of Family Medicine DOI: https://doi.org/10.1370/afm.2740

נושאים קשורים:  מחקרים,  רגשות,  יחסי מטופל-רופא
תגובות
אנונימי/ת
20.11.2021, 06:59

30 דקות לביקור???