מחקרים

האם שמן קנאביס מועשר בקנאבינואידים יעיל בהפחתת תסמיני אוטיזם?

בעכברי מודל לאוטיזם אנושי לא נמצאה תועלת במתן שמן קנאביס מועשר CBD, עם מיעוט במרכיב ה-THC, בהפחתת תסמינים מרכזיים של ASD

אוטיזם (Autism Spectrum Disorder - ASD) הינה מחלה נוירו-התפתחותית עם מנעד רחב של ביטויים קליניים. התסמינים המרכזיים של ASD הם הפרעות בתקשורת בין-אישית ותבניות התנהגות, תחומי עניין ופעילויות מוגבלות וחוזרניות. במקרים רבים מתלווה לכך גם מוגבלות שכלית. לעת כתיבת המאמר, טרם נמצא טיפול יעיל לטיפול בתסמינים המרכזיים ובתחלואה הצולבת של ASD. לאחרונה ישנה התעניינות גוברת בטיפול עם קנאביס רפואי עבור ASD, עם סימוכין קליניים מבטיחים. עם זאת, יש דווקא מיעוט במחקרים קדם-קליניים בסיסיים בתחום זה.

במחקר זה החוקרים בחנו את ההשפעות ההתנהגותיות והביוכימיות של מתן ארוך-טווח של שמן קנאביס מועשר בקנאבינואידים (Cannabinoids - CBD) בעכברי מודל ל-ASD אנושי מסוג Shank3.

תוצאות המחקר הדגימו כי טיפול זה מפחית חרדה ותבניות התנהגות טיפוח חוזרניות בשיעורים של 70% ומעלה בעכברי מודל ל-ASD בהשוואה לקבוצת מקרי ביקורת. יתרה מזאת, בטיפול עם שמן אבידקל (שמן קנאביס מועשר CBD) החוקרים הצליחו לחשוף את מעורבותו של מערכת העברת אותות של קולטן לקנאבינואידים מסוג CB1י(CB1R), ואת ההפחתה בריכוזי גלוטמאט בנוזל ה-CSFי(Cerebrospinal Fluid). בריצוף של RNA (RNA Sequencing - RNAseq) מתוך ה-CSF בתום הטיפול נמצא שינוי בביטוי mRNA של גנים המקושרים לנוירוטרנסמיטורים.

מסקנת החוקרים הייתה כי ממצאים אלו מטילים ספק ברלוונטיות של קנאביס רפואי מועשר ב-CBD בטיפול בתסמינים המרכזיים של ASD, ומדגישים את החשיבות של מרכיב ה-THC בהקלה על הפרעות בהתנהגות חוזרנית וחברתית במטופלים עם ASD.

מקור: 

Poleg, S., et al. (2021) “Behavioral aspects and neurobiological properties underlying medical cannabis treatment in Shank3 mouse model of autism spectrum disorder.” Translational Psychiatry, Vol. 11, article no, 524. doi.org/10.1038/s41398-021-01612-3

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאבינואידים,  אוטיזם,  CBD
תגובות