COVID-19 עולמי

למחלימי קורונה סיכון גבוה פי 2 להידבק באומיקרון מאשר בדלתא

פורסמו נתונים ראשוניים על יעילות החיסון מול הזן החדש: 90% הגנה מהידבקות במי שחוסנו בבוסטר | הסיכון של לא מחוסנים לחלות במחלה קשה גדול פי 2.4 בהשוואה לנגיף המקורי

חיסון לקורונה. צילום: מאיר ועקנין/ פלאש 90

נתונים ראשוניים שנאספו בדרום אפריקה ובמדינות אירופאיות שבהן התגלו מאומתים לווריאנט החדש של הקורונה, האומיקרון, מראים כי יעילות החיסון למי שקיבלו שלוש מנות יורדת מעט מ-95% ל-90% בהגנה מפני הידבקות בזן החדש וזאת בהשוואה ליעילות החיסון מול זן הדלתא. יעילות החיסון לשם מניעת מחלה קשה אצל מי שחוסן בשלוש מנות זהה ליעילות מול הדלתא.

עם זאת, בישראל ובמדינות אחרות שמהן מגיעים דיווחים על גילוי מאומתי-אומיקרון בודדים נוספים, ממתינים המומחים לקבלת נתונים מפורטים יותר. אולם, בשל מספר קטן מאוד של מאומתים שאובחנו עד כה, מומחים לסטטיסטיקה רפואית מתקשים להעריך ביתר דיוק את המצב ולספק תחזית מוצקה בכל הנוגע לאומיקרון.

בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת הבוקר (ד') בהחמרות שנכנסו השבוע לתוקף בצו בידוד בית, בהם חובת בידוד של 72 שעות לשבים מחו"ל המחוסנים בחיסון שלישי ואיסור כניסת קבוצות תיירים לישראל, אמרה אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות: "הזיהוי של וריאנט האומיקרון מדליק לנו נורה אדומה כי יש לו הרבה מאוד מוטציות וזה מה שמייצר אצלנו חשד ברמה הביולוגית לפוטנציאל פגיעה ביעילות החיסון. ראינו שינויים דומים גם באלפא, ביתא ואחרים, אבל שם היו בין 1-3 מוטציות וכאן זוהו כבר 15 מוטציות באותו חלבון - זה קריטי לנוגדנים שהגוף שלנו מייצר".

עוד אמרה גנס כי "בדרום אפריקה הוריאנט הזה זוהה בתוך שבועיים ב-75% מכלל הדגימות, הוא דחק את הדלתא הצידה וניכר שהוא הרבה יותר מידבק ממנו, מספר המאומתים שם עלה פי שבעה בשבועיים, התמותה פי ארבעה". לדבריה, 64 מדינות כבר דיווחו על קיומו של הוריאנט בשטחן, ו"זו תמונה מדאיגה מאוד שמעידה על פוטנציאל הידבקות גבוה מאוד".

"אנחנו לא רואים כרגע תחלואה קשה בקרב מתחסנים", ציינה ראש מטה בריאות הציבור, "אבל אנחנו עדיין לא יודעים להגיד במדויק מה פוטנציאל ההדבקה של מחוסנים ומחלימים בוריאנט הזה ולכן עד שזה יתברר, ביקשנו להטיל חובת בידוד מקוצרת גם למחוסנים ומחלימים שחוזרים מחו"ל, מכל מדינות העולם. בדיקה שלילית שתתבצע ביום השלישי מיום הנחיתה תשחרר את המבודד".

קצב ההדבקה של הזן החדש גדול פי 1.3 מדלתא

בדיווח של ערוץ 12 על הנתונים הראשוניים שבידי משרד הבריאות נאמר כי הסיכון של מחלימי קורונה להידבק שנית והפעם בזן האומיקרון גבוה פי 2 מהסיכון להידבק בדלתא. קצב ההדבקה של הזן החדש גדול פי 1.3 מדלתא. בשיחות עם עמיתים בדרום אפריקה שערכו גורמי המקצוע במשרד הבריאות נמסר להם שבתך 15 יום מספר החולים באותה מדינה גדל פי 15. הקצב הבעייתי מעורר דאגה משום שבישראל עדיין רבים אינם מחוסנים, והגעת הוריאנט החדש עלולה להוביל בארץ לגל תחלואה קשה.

מצבר הנתונים הראשוניים עלה עוד כי הסיכון של לא מחוסנים לחלות במחלה קשה עקב הידבקות באומיקרון גדול פי 2.4 בהשוואה לאותו סיכון הנוגע לזן המקורי של הקורונה שהגיע לישראל לפני קרוב לשנתיים. לא מחוסנים הם גם מי שקיבלו כבר שתי מנות אבל נמנעו מקבלת הבוסטר למרות שהם זכאים לכך. אצלם ההגנה מפני הידבקות היא עתה לא מספקת.

בתוך כך גם דווח כי בעקבות אוסטריה, גם בגרמניה נשקלת הטלת חובת חיסון על כל האזרחים החל מפברואר הקרוב, מהלך שאמור להגדיל את שיעור המחוסנים במדינות אלו. לא מן הנמנע שבעקבותיהן ילכו עוד מדינות באירופה ויאמצו את המהלך.

נושאים קשורים:  אומיקרון,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות