מחקרים

שחזור הרצועה הצולבת הקדמית מעלה סיכון לפציעת מתיחה של שרירי הירך האחוריים

במחקר שבוצע על אתלטים נמצא כי ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית מעלה את הסיכון לפציעת מתיחה של שרירי ההמסטרינג בתקופה הסמוכה לניתוח

01.12.2021, 15:21

מטרת מחקר זה, שפורסם בכתב-העת 'Sports Medicine', הייתה לקבוע כיצד ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית (ACLR: Anterior Cruciate Ligament Reconstruction) משפיע על הסיכוי לפציעת מתיחה של שרירי הירך האחוריים (HSI: Hamstring Strain Injury) בתקופה הסמוכה לניתוח (< 12 חודשים). ההשפעה נבדקה על מספר משתנים: סיכון עתידי לפציעת HSI, כוח אקסצנטרי של פלקסור הברך, וחוסר איזון בין הגפיים במהלך תרגיל ההמסטרינג הנורדי. מטרה שניונית של המחקר הייתה לבחון האם כוח אקסצנטרי של פלקסור הברך היווה גורם סיכון ל-HSI עתידית באתלטים שעברו ACLR ו/או HSI.

זהו מחקר עוקבה פרוספקטיבי, במהלכו נסקרו 531 גברים אתלטים אשר עברו מבדקי כוח אקסצנטרי של פלקסור הברך בטרום העונה (preseason). כמו כן, לצורך המחקר נאספה גם היסטוריית הפציעות של הנבדקים. תוצא המחקר העיקרי היה היארעות HSI בעונת התחרות שלאחר מכן.

בסך הכל, 74 נבדקים סבלו מלפחות אירוע אחד של HSI בתקופת המעקב. בהשוואה לקבוצת הביקורת, אלו אשר עברו ACLR במהלך חייהם, אך שלא עברו לאחרונה HIS, היו בעלי סיכוי של פי 2.2 לעבור HSI לאחר מכן (רווח בר-סמך של 95% [CI] 1.1-4.4; p = 0.029). לעומת זאת, בקרב אלו אשר עברו לפחות אירוע אחד של HSI במהלך 12 החודשים הקודמים, אך ללא היסטוריה של  ACLR, היה סיכוי של פי 3.1 לעבור HSI לאחר מכן (CI] 1.8-5.4; p < 0.001).

בהשוואה לשחקנים שלא נפצעו, חולשה גדולה יותר בגפיים הפצועות (p = 0.001) וחוסר איזון גדול יותר בין הגפיים (p < 0.001) נצפו בקרב נבדקים בעלי היסטוריה משולבת של ACLR ושל HSI שאירע לאחרונה. באנליזת עץ החלטה מחקרית (exploratory decision tree) עלה כי כוח אקסצנטרי עשוי להגן בפני HSI לאחר ACLR.

החוקרים מסכמים כי הן ACLR והן HSI שאירע לאחרונה ניבאו HSI עתידי באופן דומה. כמו כן, בקרב אתלטים עם היסטוריה משולבת של ACLR ו-HSI שאירע לאחרונה נמצאו רמות נמוכות יותר של כוח אקסצנטרי של פלקסור הברך, וכן חוסר איזון גדול יותר בין הגפיים. ממצאים אלו עשויים להשפיע על תהליך השיקום מפציעות.

מקור: 

Messer, D. J., Williams, M. D., Bourne, M. N., Opar, D. A., Timmins, R. G., & Shield, A. J. (2021). Anterior Cruciate Ligament Reconstruction Increases the Risk of Hamstring Strain Injury Across Football Codes in Australia. Sports Medicine (Auckland, N.Z.). https://doi.org/10.1007/S40279-021-01567-X

נושאים קשורים:  מחקרים,  שחזור הרצועה הצולבת הקדמית,  ירך,  שיקום אורתופדי,  אתלטים
תגובות
אנונימי/ת
03.12.2021, 15:17

המילה result או outcome היא תוצאה ולא תוצא.
תוצא היא המילה העברית לאפקט. כמו תוצא הפרפר והתוצא הפוטואלקטרי של איינשטיין.
תוצא איננה מילה מכובדת וחגיגית יותר לתוצאה.