חדשות

נמצא קשר מפתיע בין שעות שינה מרובות לבין סיכון לדמנציה

במחקר שנערך בסין, שבה האוכלוסיה הגדולה ביותר של אנשים עם דמנציה, נמצא: להרגלי השינה של מבוגרים, ובעיקר למשך השינה, יש קשר עם דמנציה ולירידה ביכולת הקוגניטיבית

שינה, שעות שינה. אילוסטרציה

מחקר חדש מצא קשר מפתיע בין הרגלי שינה לבין סיכון לדמנציה. לפי המחקר, מספר השעות שאדם מבוגר ישן – מעבר ל-8 שעות בלילה – משפיע על הסיכוי שלו לפתח דמנציה. דו"ח המחקר פורסם בכתב העת של החברה האמריקאית לגריאטריה, Journal of the American Geriatrics Society.

גם בקרב אנשים שלא פיתחו דמנציה, משך הזמן שהם מבלים במיטה (Time in Bed, TIB) נקשר לירידה ניכרת בקוגניציה, במיוחד בגילאי 74-60. לא נמצאו הבדלים בין גברים לנשים.

החוקרים המליצו לרופאים לבצע ניטור לגבי התפקוד הקוגניטיבי בקרב בגירים ובעיקר ב"גיל הזהב" כאשר מתברר שהם ישנים יותר מדי שעות, לאחר שהלכו לישון מוקדם וקמו למחרת בבוקר מאוחר – מעבר למה שנחשב ל-TIB המירבי המומלץ.

עד כה, רוב המחקרים שעסקו בשינה ובירידה בקוגניציה התמקדו באוכלוסיות באירופה ובצפון אמריקה (Caucasian populations). המחקר הנוכחי בוצע בעיקר בסין שבה האוכלוסיה הגדולה ביותר של אנשים עם דמנציה. לפחות 6% מהקשישים, אחד מכל 20 מגיל 60 ומעלה, סובל מדמנציה. החוקרים בחנו סוגיות כמו משך שעות השינה, שעת ההשכמה, שעת ההליכה למיטה, איכות השינה, אירועים הנקשרים בדמנציה אצל אותם אנשים ובכלל זה גם כמה מהם כבר מוגדרים כחולי אלצהיימר.

המחקר בוצע בקרב אוכלוסיה כפרית ופריפרית וגם עירונית בסין (3,274 אנשים בגילאי 60 ומעלה) במשך כמה חודשים בשנת 2014 והמשתתפים עברו מבחנים קליניים, ראיונות אישיים ובדיקות מעבדה. ב-2018 עברו בדיקות דומות 1,982 משתתפים מהמחקר.

בדיווח על ממצאי המחקר באתר Medical News Today צוטטה פרופ' מיכל שניידר-בארי מהמרכז לחקר מדעי המוח במרכז הרפואי שיבא בישראל, המלמדת בבית הספר לרפואה של "מאונט סיני" בניו יורק. היא לא השתתפה בעבודה זאת אבל התבקשה להביע דעתה המקצועית. פרופ' שניידר-בארי עמדה על כך שנמצא קשר חזק במיוחד בין שינה – התארכותה ואיכותה – בקרב גברים לבין הירידה הקוגניטיבית ולדעתה ייתכן שלהפרעות שינה כמו נדודי שינה, השכיחות בקרב גברים, הן חלק מההסבר.

היא גם ציינה שבמחקר נטלו חלק "נציגים" מאוכלוסיות מגוונות מבחינה השכלתית, סוציואקונומית, אופי וסוג העבודה – פיזית או אחרת בשעות היום (שעות הערות) – גורמים משפיעים על טיב השינה ומשכה. גם לגורם הגיל יש השפעה. עם זאת, אין הסבר ובשלב זה קיימת הבנה מועטה לגבי סוגיית הבדלי המגדר. כמו כן המחקר לא התחשב בנמנום במהלך היום או לשינוי במצב הרוח, השכיחים בגילאים מבוגרים ולא רק בקרב בגירים בסין הכפרית.

נושאים קשורים:  שינה,  שעות שינה,  דמנציה,  סין,  מחקרים,  פרופ' מיכל שניידר-בארי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
07.10.2022, 09:17

רק לחדד - מספר השעות הארוך הוא כנראה רק אינדיקציה פשוטה לאיכות השינה הגרועה וזה הגורם האמיתי הקשור לדמנציה.