חדשות

תרופה ותיקה לסוכרת עשויה להוריד את הסיכון לדמנציה

חוקרים אמריקאים מצאו שתרופה לסוכרת ממשפחת הגליטזונים מסייעת להפחית את הסיכון לפתח דמנציה ב-22%

תרופה, כדור (צילום: שאטרסטוק)

חוקרים מארה"ב גילו שתרופה ותיקה נגד סוכרת מסוג 2 מסייעת להפחית את הסיכון לפתח דמנציה מכל סיבה שהיא ב-22%. הם גם מצאו גם שהשימוש במשפחת תרופות זו הוריד את הסיכונים לפתח מחלת אלצהיימר ב-11% ודמנציה שנגרמת בשל כלי דם ב-57% בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 2. המחקר פורסם ב-BMJ Open Diabetes Research & Care.

מחקרים קודמים הראו שלאנשים עם סוכרת מסוג 2 יש סיכון מוגבר של 73% לפתח דמנציה מכל סוג שהוא, סיכוי גבוה ב-56% ללקות במחלת אלצהיימר והסתברות מוגברת של 127% לפתח דמנציה וסקולרית.

התרופה שנבדקה שייכת לקבוצת הגליטזונים, הידועים גם בשם תיאזולידינדיונים (TZDs). אלו הן תרופות המשמשות לניהול וטיפול בסוכרת מסוג 2 על ידי התמקדות בתנגודת לאינסולין. התרופה פועלת על קולטן PPAR-gamma שאחראי על מידת הרגישות של הגוף לאינסולין וגם מסייע בחילוף החומרים של גלוקוז בגוף. התרופה מגבירה את הרגישות לאינסולין ועוזרת לוודא שהלבלב ממשיך לייצר רמה נורמלית של אינסולין. תופעות הלוואי הקשורות לגליטזונים כוללות עלייה במשקל, הצטברות נוזלים, בעיות ראייה ופגיעה בכבד.

כיום יש שני סוגים עיקריים של תרופות TZD: רוזיגליטזון, המשווקת תחת שם המותג Avandia, אושרה על ידי ה-FDA בשנת 1999 ועל ידי הסוכנות הרפואית האירופאית (EMA) בשנת 2000. עם זאת, ה-EMA השעה את השימוש ברוזיגליטזון וה-FDA הכריז על הגבלות חדשות ושינויי תווית ב-2010 בעקבות חששות לגבי סיכונים קרדיווסקולריים עם התרופה. התרופה השנייה היא פיוגליטזון, המשווק תחת השם כ-Actos ומאושרת לשימוש בארה"ב ובאירופה.

על פי מחברי המחקר, סוכרת מסוג 2 ודמנציה חולקות דפוסים פיזיולוגיים דומים. לדוגמה, מחקרים קודמים מראים שלאנשים עם סוכרת יש שינויים במבנה המוח וביכולות הקוגניטיביות הדומים לאלה שנמצאו אצל אנשים עם דמנציה.

במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו רשומות בריאות של יותר מחצי מיליון אנשים שאובחנו עם סוכרת מסוג 2 במשך תקופה של 19 שנים. ניתוח הרשומות הראה שאחרי שנה לפחות של טיפול תרופתי, חולים שקיבלו TZD היו בסיכון נמוך ב-22% לפתח דמנציה מכל סיבה שהיא. הם גם גילו שהסיכון של חולים אלה לחלות באלצהיימר ירד ב-11% והסיכון שלהם לחלות בדמנציה וסקולרית היה נמוך ב-57% לעומת חולים שלא טופלו בתרופה.

זהו מחקר תצפיתי, והחוקרים מתכננים לבצע אימות של הממצאים בקבוצות אחרות של חולים ואף לבצע ניסויים קליניים, שכן ממצאי מחקר זה מספקים ראיה לכך שהתרופה עשויה לסייע לחולי סוכרת מסוג 2 קלה או בינונית שנמצאים בסיכון גבוה לדמנציה.

אחד היתרונות של שימוש בתרופות גנריות הוא הזמינות שלהן ומחירן הסביר וכן הידע שנצבר על תופעות לוואי אפשריות. ההשערה היא שהגליטזונים עוזרים לטפל בכמה מהגורמים העיקריים של דמנציה, כולל תנגודת לאינסולין, מחלת לב טרשת עורקים ודלקת.

נושאים קשורים:  דמנציה,  סוכרת,  תרופה,  חדשות,  מחקרים
תגובות